به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود در کنار تلاش‌های دیپلماتیک برای کمک‌رسانی به نوار تحت کنترل حماس که از زمان حمله شدید این گروه که منجر به کشته‌شدن ۱۳۰۰ نفر شد، تحت بمباران شدید اسرائیل قرار دارد، گذرگاه مرزی غزه با مصر توسط قاهره بازگشایی شود.

به نوشته رویترز، اسرائیل که از حمله به شهرها و روستاهایش غافلگیر شده بود، غزه را شدیدا بمباران و محاصره کرد و همزمان آماده حمله زمینی به این منطقه شد.

چند روزی است که صدها تُن محموله کمکی از چندین کشور در شبه‌جزیره سینای مصر در انتظار توافق برای تحویل ایمن آن به غزه و تخلیه برخی از اتباع خارجی از طریق گذرگاه رفح است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز یکشنبه و پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت: «رفح بازگشایی خواهد شد. ما با سازمان ملل، مصر، اسرائیل و سایرین مکانیسمی را ایجاد کرده‌ایم که از طریق آن کمک‌رسانی کرده و به افرادی که به آن نیاز دارند برسانیم».

بلینکن زمان خاصی برای بازگشایی گذرگاه اعلام نکرد. بلینکن گفت که قرار است دیوید ساترفیلد، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که روز یکشنبه به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه منصوب شد، روز دوشنبه برای بررسی جزئیات به مصر سفر کند.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام فلسطینی گزارش داد که گذرگاه مرزی رفح ساعت ۹ صبح روز دوشنبه باز خواهد شد. ای‌بی‌سی نیوز هم به نقل از یک منبع امنیتی اما بدون ارائه جزئیات گزارش داد که این گذرگاه برای چند ساعت در روز دوشنبه باز خواهد شد.

اسرائیل از ساکنان غزه خواسته که شمال منطقه را به مقصد جنوب تخلیه کنند؛ کاری که صدها هزار نفرشان انجام داده‌اند. حماس که غزه را اداره می‌کند به مردم گفته که پیام اسرائیل را نادیده بگیرند.

فلسطینی‌های غزه می‌گویند که بمباران شبانه اسرائیل سنگین‌ترین حملات از زمان آغاز عملیات تلافی‌جویانه تل‌آویو در هفته گذشته بوده است. آن‌ها گفتند که بمباران‌ها خصوصاً در شهر غزه شدید بود و حملات هوایی مناطق اطراف دو بیمارستان اصلی شهر را هدف قرار دادند.

روز دوشنبه، دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که انتظار می‌رود ذخایر سوخت در تمام بیمارستان‌های نوار غزه تنها حدود ۲۴ ساعت دیگر دوام آورده و هزاران بیمار را در معرض خطر قرار دهد. مقامات غزه اعلام کردند که تاکنون حداقل ۲۶۷۰ نفر در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل کشته شده که یک‌چهارم آن‌ها کودک و نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. هزار نفر دیگر ناپدید شده که گمان می‌رود زیر آوار هستند.

جو بایدن از اسرائیل خواسته که در واکنش به حملات حماس از قوانین جنگ پیروی کرده و روز یکشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها هیچ ارتباطی با حملات حماس ندارند». بایدن در مصاحبه‌ای گفت که اسرائیل باید حماس را از بین ببرد، اما هشدار داد که اشغال غزه از سوی اسرائیل اشتباه خواهد بود.

واشنگتن همچنین بر جلوگیری از سرایت نبرد به خارج از غزه متمرکز است؛ به ویژه با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوبی لبنان. بلینکن گفت که رهبران کشورهای عربی که او در روزهای اخیر با آن‌ها دیدار کرده، مصمم بودند که از گسترش جنگ جلوگیری کنند. بلینکن که قرار بود روز دوشنبه به اسرائیل بازگردد گفت: «آن‌ها از نفوذ و روابط خود استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که این اتفاق نمی‌افتد».

ایران که از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند، به اسرائیل درباره تشدید تنش در صورت ادامه حمله به فلسطینی‌ها هشدار داد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تهران نمی‌تواند تنها تماشاگر باشد، گفت: «اگر تجاوزات رژیم صهیونیستی متوقف نشود، دست همه طرف‌های منطقه‌ای بر ماشه است».

حمله قریب‌الوقوع

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یک کابینه اضطراری شامل قانونگذاران اپوزیسیون را برای نمایش وحدت تشکیل داد. او گفت: «حماس فکر می‌کرد که ما ویران خواهیم شد. این ما هستیم که حماس را نابود خواهیم کرد».

ارتش اسرائیل که برای تدارک حمله زمینی تانک‌ها را در مرز غزه جمع کرده است، می‌گوید که حماس و زیرساخت‌های آن را هدف قرار داده است. به گفته ارتش، هواپیماهای اسرائیلی روز یکشنبه حدود ۲۵۰ هدف نظامی را مورد حمله قرار دادند که منجر به کشته‌شدن فرمانده منطقه جنوبی حماس شد.

ژنرال هرزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل به سربازان نزدیک مرز غزه گفت که آن‌ها برای ریشه‌کن‌کردن حماس وارد غزه خواهند شد و «تمام اماکن، فرماندهان و عوامل» آن را هدف قرار خواهند داد.

بحران بشردوستانه

محاصره اسرائیل مانع از ورود سوخت، غذا و آب به غزه شده است؛ اگرچه نتانیاهو با بایدن برای از سرگیری آبرسانی به بخش‌هایی از جنوب غزه به توافق رسیده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود ۶۰۰ هزار شهروند غزه شمال این منطقه را ترک کرده‌اند. برخی از فلسطینی‌هایی که به جنوب رفته‌اند، گفتند که به سمت شمال برمی‌گردند، زیرا هر کجا که می‌روند مورد حمله قرار می‌گیرند.

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هواپیماهای اسرائیلی در بامداد روز دوشنبه مناطق اطراف بیمارستان قدس شهر غزه را بمباران کرده و آمبولانس‌های این مرکز به دلیل این حملات قادر به حرکت نیستند. به گفته جمعیت هلال‌احمر فلسطین، اسرائیل در روز شنبه به بیمارستان هشدار داد که این بیمارستان را تخلیه کند. اما بیمارستان گفت که نمی‌تواند بیماران و مجروحان را به بیرون از مرکز منتقل کند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس سازمان ملل متحد برای فلسطینیان، گفت که عملیات امدادرسانی سازمان ملل در غزه «در آستانه فروپاشی است». او گفت: «تعداد افرادی که به دنبال سرپناه در مدارس ما و سایر تأسیساتمان در جنوب هستند، این‌قدر زیاد است که ما دیگر ظرفیت پذیرش آن‌ها را نداریم».