به گزارش اکوایران، به گفته نیویورک‌تایمز، توجه متحدان کلیدی به جنگ غزه معطوف شده است، کمک‌های نظامی ایالات متحده در نبرد جمهوری‌خواهان بر سر رهبری در کنگره گرفتار شده است و شکاف‌هایی در حمایت اروپا در جریان انتخابات لهستان و اسلواکی پدیدار شده است.

پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه سابق اوکراین، درباره سیاست بین‌المللی جنگ در اوکراین، که در هفته گذشته با آغاز جنگ در اسرائیل و غزه تحت‌الشعاع قرار گرفت، گفت: «ما اکنون در مرحله جدیدی هستیم.» او در مصاحبه‌ای گفت: «کل فضای ژئوپلیتیک بهم‌ریخته‌تر و آشفته‌تر شده است.»

کلیمکین گفت در حالی که متحدان دموکراتیک کیف انتخابات برگزار می‌کنند، اوکراین باید با تلاش‌های روسیه برای مخالفت با ادامه کمک‌های نظامی در اروپا و ایالات متحده مقابله کند. او گفت که در داخل کشور، اوکراین باید تولید تسلیحات داخلی را تسریع بخشد تا به آماده شدن برای یک جنگ طولانی و جلب توجه بین المللی کمک کند.

کلیمکین گفت، در ایالات متحده، «آنهایی که در مورد سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند تنها 24 ساعت در روز فرصت دارند تا به کل کره زمین اهمیت دهند». او گفت که یک جنگ دیگر به معنای «زمان کمتر برای ما» است.

کیریلو بودانوف، مدیر آژانس اطلاعات نظامی اوکراین به رسانه‌های خبری اوکراین گفت: «اگر جنگ غزه به سرعت پایان یابد، بر کمک به کیف تأثیری نخواهد گذاشت.»

او گفت: «اما اگر وضعیت ادامه پیدا کند، کاملاً واضح است که مشکلات خاصی در این واقعیت وجود خواهد داشت که لازم است سلاح و مهمات تنها به اوکراین عرضه نشود.»

اوکراین و اسرائیل در یک سنگر

سربازان اوکراینی که به خط تسلیحاتی آینده کشورشان چشم دوخته‌اند، در رسانه‌های اجتماعی درباره امید به جنگ کوتاه در خاورمیانه مطالبی منتشر کرده‌اند.

ژنرال الکساندر فاتسویچ، فرمانده یک واحد وزارت کشور که در جبهه می‌‍جنگد، در فیس بوک نوشت: «اوکراین و اسرائیل در یک سنگر هستند.»

هنادی دروزنکو، مدیر یک گروه غیردولتی که به ارتش خدمات پزشکی ارائه می‌دهد، در پستی در فیس بوک گفت: «ما برای اسرائیل دعا می‌کنیم. هرچه زودتر نیروهای دفاعی اسرائیل حماس را شکست دهند، توجه و منابع جهان آزاد کمتر از اوکراین منحرف خواهد شد.»

از روز اول تهاجم تمام عیار روسیه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، جلب حمایت بین‌المللی را در اولویت قرار داده است. برای این منظور، او استدلال کرده که دفاع اوکراین برای امنیت اروپا حیاتی است و مبارزه کشورش نمادی از تلاش برای آزادی در سراسر جهان است.

آقای زلنسکی از آخر هفته گذشته اوکراین را به عنوان دوست اسرائیل معرفی کرده و حمله غافلگیرانه حماس را محکوم کرده است، حمله‌ای که او آن را با حمله روسیه به اوکراین یکی دانسته است.

ادعای او این است که مسکو یک بازیگر اهریمنی در خاورمیانه است و در سوریه مداخله کرده است و سخت‌افزار نظامی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در اوکراین را از ایران، کشوری که از حماس حمایت می‌کند، وارد می‌کند.

زلنسکی علناً از اینکه نگاه جهان ممکن است از اوکراین دور شود ناراحت است.

او در مصاحبه ای با تلویزیون فرانس 2 گفت: «اگر توجه بین‌المللی از اوکراین معطوف شود، عواقبی خواهد داشت. روسیه به توقفی در جنگ در اوکراین نیاز دارد تا بهتر برای تهاجم جدید و بزرگتر آماده شود و سپس به همسایگان اوکراین که اعضای ناتو هستند حمله کند. من فکر می‌کنم که روسیه از این وضعیت، از این فاجعه استفاده خواهد کرد.»

پیشرفت قابل مشاهده در میدان نبرد این استدلال را که متحدان اوکراین برای رای دهندگان مطرح می‌کنند تقویت می‌کند، که حمایت آنها نتیجه می‌دهد. زلنسکی در جلسه وزرای دفاع هفته گذشته گفت که روسیه «ابتکار عمل» را در جنگ از دست داده است.

اما از ژوئن، زمانی که اوکراین یک حمله متقابل را با هدف تقسیم جنوب اوکراین اشغالی به دو منطقه آغاز کرد، ارتش اوکراین تنها حدود 12 مایل در دو نقطه پیشروی کرده است. مین‌گذاری مؤثر روسیه و استفاده از پهپادها برای هدف قرار دادن توپخانه، نیروهای اوکراین را کند کرد و دورنمای فوری برای دستیابی به هدف نظامی وجود ندارد.

تحولات جنگ اوکراین

نیروهای اوکراینی در اواخر ماه اوت روستای کوچک روبوتین را تصرف کردند و پیاده نظام یک خط دفاعی اصلی روسیه را زیر پا گذاشت، اما اوکراینی‌ها نتوانسته‌اند با خودروهای زرهی جلوتر بروند، پشت خطوط روسیه مانور دهند یا توپخانه را به اندازه کافی برای هدف قرار دادن جاده اصلی و راه آهن پیش ببرند.

در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد نیروهای روسی یک حمله هماهنگ را در شرق اوکراین با حملات تانک‌ها در حومه شهر آودیوکا آغاز کرده‌اند.

مایکل کوفمن، کارشناس ارتش روسیه و اوکراین در مؤسسه کارنگی گفت: «مردم اکنون متوجه شده‌اند که این یک جنگ طولانی خواهد بود، و همه راه‌های میانبر بالقوه برای کوتاه‌تر شدن این جنگ رد شده‌اند. برای صلح بین المللی اکنون باید برای یک درگیری طولانی برنامه‌ریزی صورت گیرد.»

پس از اینکه اتحادیه اروپا محدودیت موقت واردات غلات اوکراین را در ماه سپتامبر لغو کرد، لهستان، متحد کلیدی اعلام کرد که به اتحادیه اروپا پایبند نخواهد بود. مسیرهای تجاری سنتی اوکراین در دریای سیاه برای غلات، یک کالای اساسی صادراتی، توسط محاصره دریایی روسیه مسدود شده است.

در همین حال، کمک‌های نظامی آتی ایالات متحده به اوکراین، مهم‌ترین تامین‌کننده تسلیحات و مهمات کیف، زیر سایه پرسش‌های جدیدی قرار می‌گیرد، زیرا کنگره همچنان بدون رهبر باقی مانده و شک و تردید نسبت به این کمک‌ها در میان برخی جمهوری‌خواهان افزایش یافته است.

مطمئناً همه وقایع برخلاف منافع اوکراین نبود. کلیمکین، وزیر امور خارجه سابق گفت که جنگ در غزه می‌تواند توجه غرب را بر توسعه صنعتی-نظامی که به نفع اوکراین نیز خواهد بود، متمرکز کند.

در حالی که اوکراین درگیر جنگ زمینی شده بود، در هفته‌های اخیر نبرد دریایی در دریای سیاه را تغییر شکل داد و با یک پهپاد دریایی که جدید طراحی شده کنترل نیروی دریایی روسیه را بر دریایی که دهه‌ها بر آن تسلط داشت، متزلزل کرد.

همین هفته گذشته، اوکراین دو حمله موفقیت آمیز را با پهپاد جدید، یک قایق تندرو کنترل شده ماهواره‌ای مملو از مواد منفجره به نام سی بیبی، به عهده گرفت. اوکراین همچنین مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در کریمه اشغالی را با موشک هدف قرار داد.

به گفته ایوو دالدر، سفیر سابق ایالات متحده در ناتو و رئیس شورای امور جهانی شیکاگو، دلایلی نیز وجود دارد که باور کنیم اتحادهای اوکراین به اندازه‌ای مستحکم هستند که بعید به نظر می‌رسد تزلزل پیدا کنند. او گفت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی پذیرفته‌اند که اوکراین نقش مهمی در جلوگیری از تهاجم روسیه ایفا می‌کند و بعید است که دیدگاهشان را تغییر دهند.

او با اشاره به پیشنهاد کنگره مبنی بر اینکه کمک‌های بلندمدت به اوکراین با کمک به اسرائیل و تایوان همراه شود، گفت: «کمک‌های نظامی به جریان خود ادامه خواهد داد. انجمن‌های کمک‌های غربی، مانند گروه رامشتاین از وزرای دفاع، که از اوکراین حمایت می‌کند، نهادینه شده‌اند و بدون توجه به سایر بحران‌ها ادامه خواهند داشت.»

دالدر در مصاحبه ای گفت: «حمایت از اوکراین به یک امر عادی تبدیل شده است.»