به گزارش اکوایران، مادرید این ادعای اسرائیل را که برخی از اعضای دولت ائتلافی اسپانیا «خود را با تروریسم به سبک داعش» هم‌سو کرده‌اند را رد کرد. برخی از سیاست‌مداران دولت اسپانیا پیش‌تر از واکنش بنیامین نتانیاهو به حمله حماس انتقاد کرده و گفته بودند که نیروهای اسرائیلی در نوار غزه مرتکب نسل‌کشی و جنایات جنگی می‌شوند.

روز شنبه، یون بلارا، وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا و رهبر یکی از احزاب دولت ائتلافی، پیشنهاد داد که دولت اسپانیا باید نتانیاهو را برای رسیدگی به اتهامات جنایات جنگی به دادگاه کیفری بین‌المللی معرفی کند.

برخی دیگر از وزرای اسپانیا، از جمله سرپرست وزارت برابری و سرپرست وزارت امور مصرف کنندگان اسپانیا، این مواضع را تکرار کردند.

اگرچه سفارت اسرائیل در مادرید به نام هیچ یک از وزیران اشاره نکرد، اما شامگاه دوشنبه بیانیه‌ای خشم‌گینانه منتشر کرد و «عناصر خاصی» در دولت اسپانیا را به هم‌سویی با حماس و به خطر انداختن جوامع یهودی اسپانیا متهم کرد. این سفارت‌خانه از پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا خواست تا مداخله کند و اظهارات «شرم آور» همکارانش را محکوم کند.

سفارت اسرائیل ادعا کرد: «این اظهارات نه تنها کاملا غیراخلاقی است، بلکه امنیت جوامع یهودی در اسپانیا را نیز به خطر می‌اندازد و آن‌ها را در معرض خطر تعداد بیشتری از حملات و حوادث یهودی ستیزانه قرار می‌دهد.»

اسپانیا که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، با بیانیه‌ای به شدت واکنش نشان داد و سفارت اسرائیل را به «نشر اکاذیب» درباره برخی از اعضای کابینه متهم کرد.