به گزارش اکوایران، پوتین برای نخستین بار بعد از جنگ اوکراین، به چین سفر کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی، پوتین را به اتهام جرایم جنگی، تحت تعقیب قرار داده و تمامی کشورهایی که به این دیوان تعهد دارند، در صورتی‌که پوتین وارد خاک کشورشان شد، باید او را تسلیم کنند. با این حال، چین تعهدی به دیوان کیفری بین‌المللی ندارد و به همین دلیل پوتین توانسته با مصونیت به چین سفر کند.

حضور پوتین در پکن و در کنار شی جین‌پینگ، پیامی برای کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا دارد. آمریکا تلاش می‌کرد اتحاد میان روسیه و چین را از بین ببرد. این تلاش‌ها به‌ویژه بعد از جنگ اوکراین، تشدید هم شده بود. با این حال، اکنون شاهد تقویت رابطه طرفین هستیم.

سایت ریاست‌جمهوری روسیه در روز دوشنبه مصاحبه‌ای با شبکه سی‌سی‌تی‌ویِ چین منتشر کرد. در این مصاحبه پوتین بارها از شی جین‌پینگ به عنوان دوستی صمیمی و قابل اعتماد یاد کرده است. به گفته پوتین، طرح شی با عنوان «یک کمربند و یک جاده» ابتکاری است که به ایجاد جهان چندقطبی کمک می‌کند. او با لحنی ستایش‌آمیز از شی نام می‌برد.

طرح کمربند و جاده چین بارها مورد نقد مقامات غربی قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند چین از این طریق تلاش دارد کشورهای فقیر را دچار بحران بدهی کند. با این حال، چین همچنان طی ده سال گذشته، توانسته این طرح زیرساختی را پیش ببرد و مسیرهای زمینی و دریایی را میان آسیا، آفریقا و اروپا توسعه بدهد.

دیدار شی و پوتین با چاشنی صمیمیت میان آن‌ها، می‌تواند غرب را بیشتر برای مقابله با این دو غول شرقی به تکاپو بیندازد. در این ویدیو به سفر پوتین به پکن پرداخته شده است.