به گزارش اکوایران، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان دیدار کرد.

در این دیدار  وزیر گردشگری عربستان گفت: در حوزه گردشگری با ایران همکاری خواهیم کرد و من حتماً سعی می‌کنم در رویدادی که در کشور ایران است شرکت کنم.

به نقل از وزارت میراث، او افزود: پیشنهاد من این است که یک یادداشت تفاهم باهم امضا کنیم تا در حوزه گردشگری در آینده شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم. این یادداشت تفاهم می‌تواند متمرکز بر آموزش و نیز توسعه روابط گردشگری بین ایران و عربستان باشد. به عنوان مثال از ایران افرادی برای تشرف به حج به عربستان می‌آیند و تمایل داریم تعداد بیشتری از ایرانیان به عربستان سفر کنند و متقابلاً نیز تمایل داریم از عربستان نیز گردشگرانی به ایران بیاید.

الخطیب با اشاره به سرمایه‌گذاری عربستان در حوزه گردشگری ادامه داد: ما قصد داریم تحولات سازمان جهانی گردشگری را قوی‌تر کنیم و مرکز سازمان جهانی گردشگری را از مادرید به ریاض منتقل کنیم.

در این دیدار ضرغامی با اشاره به پیشنهاد امضای تفاهم نامه طرف عربستانی گفت: پیشنهاد تفاهم نامه مشترک پیشنهاد بسیار خوبی است و کارشناسان دو کشور بر روی این تفاهم نامه می‌توانند کار کنند.

او افزود: گردشگری می‌تواند حوزه بسیار خوبی برای صلح و رابطه صمیمانه پایدار بین کشورها باشد و درباره عربستان و ایران، گردشگری می‌تواند پیشران این موضوع باشد.

ضرغامی با اشاره بقیه اظهارات الخطیب گفت: این اظهارات در قالب یک تفاهم نامه کاملاً مورد تأیید من است. من هم پیشنهادهایی را مانند برگزاری تورهای تلفیقی دارم که می‌تواند از نقاط مختلف دنیا به مقصد ایران و عربستان اجرایی شود.

او افزود: تسهیل در صدور روادید و تقویت پروازها و نیز تسهیل در گردشگری زمینی از جمله پیشنهادهای ما است که با توجه به توافق‌های انجام شده با عراق، گردشگران عربستانی می‌توانند از طریق عراق به صورت زمینی به ایران سفر کنند.

ضرغامی همچنین  گفت: با توجه به توانمندی ایران در حوزه صنایع دستی و نیز مرمت آثار تاریخی، توجه به این دو حوزه نیز می‌تواند روابط ما را تقویت کند.