به گزارش اکوایران، ژای جون، فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه، روز جمعه پس از دیدار با همتای روس خود در دوحه قطر گفت: «چین و روسیه در مورد مسئله فلسطین موضع یکسانی دارند.»

به گفته سی‌ان‌ان، بر اساس گزارش سی سی تی وی رسانه دولتی چین، ژای گفت: «چین و روسیه در مورد مسئله فلسطین موضع یکسانی دارند و چین آماده است تا ارتباط و هماهنگی خود را با فدراسیون روسیه حفظ کند تا اوضاع در اسرع وقت آرام شود.»

سی سی تی وی به نقل از ژای گزارش داد که چین مقصر این درگیری را «این واقعیت که حقوق ملی مشروع مردم فلسطین تضمین نشده است» دانسته است.

او همچنین گفت که چین آماده همکاری با روسیه برای «ایفای نقش مثبت» در از سرگیری مذاکرات صلح بین دو طرف است و افزود که پکن از تعداد زیادی تلفات غیرنظامی در این درگیری ها «دلشکسته است.»

میخائیل بوگدانوف، همتای روس او گفت: «فدراسیون روسیه آماده همکاری با چین برای ترویج آتش‌بس زودهنگام و توقف جنگ بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و ایجاد شرایط برای بازگشت به مسیر درست در موضوع فلسطین است».

به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، ژای همچنین روز پنجشنبه در دوحه با محمد الخلیفی، وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره درگیری «بحرانی» اسرائیل و حماس گفتگو کرد.

به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، ژای گفت، پکن از «وخامت شدید وضعیت انسانی ناشی از درگیری» «دلشکسته» است و از «همه طرف‌های ذینفع می‌خواهد تا آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن‌داری کنند».

ژایی با بیان اینکه قطر تأثیر مهمی بر موضوع فلسطین دارد، افزود: «چین مایل است ارتباط و هماهنگی خود را با قطر حفظ کند تا نقش سازنده‌ای در کاهش تنش‌های کنونی ایفا کند.»

او بدون اشاره به طرف‌های مربوطه، گفت چین «در حال برقراری ارتباط فشرده با طرف‌های مربوطه در جامعه بین‌المللی به منظور ترویج آتش‌بس و پایان دادن به جنگ است.»