به گزارش اکوایران، یک منبع امنیتی مصری روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که مصر بلوک‌های سیمانی را در نزدیکی مرز با غزه برداشته است و این امیدواری را ایجاد کرده است که کمک‌های شدیداً مورد نیاز به زودی به فلسطینی‌هایی که در داخل آن گیر افتاده‌اند، سرازیر شود.

به گفته سی‌ان‌ان، اسرائیل از باز کردن مرزهای خود با غزه امتناع کرده است، اما جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، توافقی را برای اجازه ورود کمک‌ها از طریق گذرگاه رفح با مصر، تنها مسیر به سمت سرزمینی که توسط اسرائیلی‌ها کنترل نمی‌شود، انجام داد. کمک‌ها در حال انباشته شدن است، اما هنوز چیزی به غزه نرسیده است.

شبکه القاهره نیوز وابسته به دولت مصر گفته بود که گذرگاه رفح روز جمعه باز خواهد شد، اما قاهره گفت که به زمان بیشتری برای تعمیر جاده‌ها نیاز دارد.

شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که مصر همچنان در حال تعمیر این جاده‌ها است و روز جمعه «وسایل نقلیه و تجهیزات مصری برای تعمیر جاده در سمت فلسطین وارد شدند.»

بایدن توافقی را برای ورود 20 کامیون کمک‌رسان منعقد کرد، اما این توافق با شروط سختگیرانه‌ای از سوی اسرائیل انجام شد؛ کمک ها فقط باید به غیرنظامیان برسد و به دست نیروهای حماس نیفتد. همچنین فقط باید در جنوب نوار غزه که اسرائیل به غیرنظامیان دستور تخلیه داده است توزیع شود.

مایکل رایان، مدیر فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت، توافق بایدن را «قطره‌ای در دریای نیاز» توصیف کرد و گفت که به 2000 کامیون نیاز است.

در حالی که اسرائیل به تلافی حمله حماس که خونین‌ترین حمله در تاریخ 75 ساله آن بود، از هوا به غزه منطقه حمله می‌کند، سازمان ملل متحد وضعیت داخل غزه را «فراتر از فاجعه» توصیف کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر از 2.4 میلیون نفر ساکنین غزه آواره شده‌اند و وضعیت انسانی روز به روز بدتر می‌شود و هنوز چراغ سبزی برای ارسال کامیون‌های ردیف شده در مرز وجود ندارد.