به گزارش اکوایران، در حالی که جنگ حماس و اسرائیل در غزه بی‌داد می‌کند، اسرائیل حملات و دستگیری‌ها در کرانه باختری را تشدید کرده تا به زعم خود از فوران در یک جبهه دیگر جلوگیری کند.

شعله‌های خشم

به نوشته المانیتور، وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله گزارش داد که از زمان آغاز درگیری غزه در روز ۷ اکتبر، حداقل ۸۱ فلسطینی توسط نظامیان یا شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری قربانی شده‌اند.

فلسطینیان در کرانه باختری از بمباران غزه همراه با سکوت کشورهای عربی و جامعه بین‌المللی که آن‌ها را همدست اقدامات اسرائیل می‌دانند، خشمگین شده‌اند. خشم آن‌ها نیز متوجه تشکیلات خودگردان فلسطین و مواضع آن است که به عقیده آن‌ها در رفتاری که اسرائیل با غزه دارد، به اندازه کافی کاری نکرده‌اند.

شامگاه سه‌شنبه، پس از حادثه مرگبار بیمارستان الاهلی در غزه، صدها نفر به خیابان‌های کرانه باختری سرازیر شدند. درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی فلسطین در چندین منطقه رخ داد. تظاهرکنندگان علیه روابط سیاسی و امنیتی تشکیلات خودگردان با اسرائیل و ایالات متحده تلاش کردند به مقرهای امنیتی و حکومتی نزدیک شوند. تعداد زیادی از معترضان نیز به سمت ایست‌های بازرسی ارتش اسرائیل در سراسر کرانه باختری حرکت کرده و ساعت‌ها با سربازان اسرائیلی درگیر شدند.

تظاهرات مشابهی در روز چهارشنبه همزمان با اعتصاب عمومی در سراسر کرانه باختری برای محکومیت حمله به بیمارستان برگزار شد. فلسطینیان روز چهارشنبه در رام‌الله راهپیمایی گسترده‌ای را در اعتراض به سفر جو بایدن به اسرائیل و حمله هوایی اسرائیل به غزه برگزار کردند.

یورش و دستگیری

از ۷ اکتبر، ساکنان شهرها و اردوگاه‌های آوارگان کرانه باختری مورد بازداشت و یورش روزانه اسرائیل قرار گرفته که اغلب منجر به درگیری‌های مرگبار شده است. ارتش اسرائیل پست‌های بازرسی اضافی در سراسر کرانه باختری ایجاد کرد و مناطق فلسطینی را از یکدیگر قطع کرد. در همین حال و تقریباً روزانه، شهرک‌نشینان با سلاح گرم به فلسطینیان حمله می‌کنند.

مقامات آمریکایی، از جمله بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از ترس اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تشویق به حفظ آرامش و ثبات در کرانه باختری کرده‌اند.

روز پنجشنبه با یک سری حملات نیروهای اسرائیلی آغاز شد. در اردوگاه آوارگان نورالشمس، درگیری‌های خشونت‌آمیزی از جمله حملات پهپادهای اسرائیلی رخ داد و بیش از ۲۷ ساعت ادامه داشت. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تا شب، ۱۳ فلسطینی اردوگاه از جمله پنج کودک کشته شدند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، ۷۳ نفر در کرانه باختری کشته شده که به طور متوسط بیش از پنج نفر در روز است و ۸۵۰ فلسطینی توسط اسرائیل دستگیر شده‌اند.

تنها روز پنجشنبه ارتش اسرائیل ۱۵۰ فلسطینی را دستگیر کرد که نیمی از آن‌ها اهل شهر الخلیل بوده و اکثراً رهبران و زندانیان سابق حماس از جمله حسن یوسف و نایف رجوب از سرشناسان این گروه بودند که چندین بار دستگیر شده‌اند.

ظهور گروه‌های مسلح

مدت‌ها قبل از شروع جنگ در غزه، اوضاع در کرانه باختری متشنج بود. در دو سال گذشته، چندین گروه مسلح در سراسر این منطقه ظهور کردند و مجموعه‌ای از حملات را علیه نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان انجام دادند. اسرائیل روزانه مبارزان فلسطینی را دستگیر می‌کرد، در حالی که تشکیلات خودگردان با دستگیری‌ها به دنبال کاهش اوضاع بود.

فلسطینیان کرانه باختری پس از تشدید تنش در غزه، سرعت اقدامات نظامی خود را افزایش داده و به مراکز نظامی تیراندازی کردند و از وسایل انفجاری برای مقابله با حملات اسرائیل استفاده کردند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین (Mo3ta) که فعالیت‌های مسلحانه در سرزمین‌های فلسطینی را مستند می‌کند، از آغاز جنگ غزه تا ظهر چهارشنبه ۱۰۸۹ حادثه رخ داده است. این اقدامات شامل ۳۱۲ تیراندازی و ۷۳۹ درگیری مستقیم بود که یک اسرائیلی کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته این مرکز ۱۶۷ راهپیمایی و تظاهرات نیز برگزار شده است.

گروه‌های مسلح کرانه باختری در واکنش به حوادث غزه در میان نیروهای خود وضعیت آماده‌باش اعلام کرده و گفته‌اند که ده‌ها تیراندازی علیه ایست‌های بازرسی نظامی انجام داده‌اند.

سلیمان بشارت، مدیر مرکز مشاوره و مطالعات استراتژیک یابوس به المانیتور گفت: «وضعیت کنونی یک مبارزه عمومی است که به نوار غزه محدود نمی‌شود. کرانه باختری از سال ۲۰۲۲ در مرکز حوادث و رویارویی‌ها با اسرائیل قرار داشته است». بشارت معتقد است که تداوم حمله اسرائیل به غزه و سایر اقدامات علیه فلسطینی‌ها منجر به انفجار در کرانه باختری یا داخل خط سبز (در اسرائیل)، یا انفجاری در خارج خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: «اگر در روزهای آینده پیشرفتی انسانی یا سیاسی حاصل نشود، شاهد مقاومت بیشتری خواهیم بود. در دو سال گذشته، کرانه باختری شاهد اقدامات مسلحانه فزاینده در میان توانایی‌های روبه‌رشد گروه‌های مسلح بوده که به قیمت تحرکات مردمی تمام شده است. اما از زمان جنگ، به نظر می‌رسد که اقدامات مردمی تا حدودی بهبود یافته است».