به گزارش اکوایران، در سومین هفته از آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه -در پی حمله 7 اکتبر جنگجویان حماس به اسرائیل- جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه یادداشتی را در این باره منتشر کرد که در ادامه گزیده‌ای از آن را با عنوان «اتحادیه اروپا پشت چه چیزی می‌ایستد» در اکوایران می‌خوانید:

بورل پس از تشریح اقدامات خود در مورد بحران غزه در هفته‌های اخیر و ابراز مخالفت شدید با طرز تفکر و اقدامات حماس، ادعا کرد:  اسرائیل - البته - حق دفاع از خود را دارد. اما، مانند همه حقوق، این حق نیز دارای حدودی است: حدودی که توسط قوانین بین‌الملل و به ویژه قوانین بشردوستانه بین‌المللی تعیین شده است. قطع آب و برق و فشار بر غیرنظامیان برای ترک منازلشان خلاف قوانین بین المللی است.

چنین هنجارهایی صرف نظر از هویت قربانی یا مجرم اعمال می‌شوند. حماس را نباید با مردم فلسطین یکی گرفت و مردم غیرنظامی غزه را نمی‌توان به طور جمعی مسئول اقدامات آن دانست. ما در این موضوع با متحدان آمریکایی خود همسو هستیم: پرزیدنت بایدن نیز درباره ضرورت حیاتی رعایت قوانین جنگ توسط اسرائیل تاکید کرده است.

او تصریح کرده کمیسیون اروپا تصمیم گرفته که کمک‌های بشردوستانه ما به غزه را سه برابر کند و باید به سرعت تحویل داده شود. اما این کمک‌های بشردوستانه باید وارد غزه شود و در حال حاضر این یک چالش دشوار است. ما در هفته گذشته با سازمان ملل، ایالات متحده و شرکای خود در منطقه به شدت کار کرده‌ایم تا این امکان را فراهم کنیم. پیش از اجلاس قاهره در روز شنبه، 20 کامیون اول اجازه ورود به غزه را گرفتند. این اولین گام است، اما هر روز به کمک‌های بشردوستانه بیشتری نیاز است تا نیازهای اساسی مردم غیرنظامی در این منطقه را پوشش دهد. و سوخت برای راه اندازی تاسیسات آب شیرین کن و نیروگاه‌ها نیز باید گنجانده شود. بیمارستان‌ها بدون آب یا برق نمی‌توانند کار کنند.

او در پایان نوشت: صلح به خودی خود نخواهد آمد. باید ساخته شود سخت‌ترین تصمیم‌ها همیشه در لبه پرتگاه گرفته می‌شوند. و ما الان لبه آن پرتگاه هستیم