به گزارش اکوایران، دو ماه پس از ناپدید شدن از انظار عمومی، لی شانگ فو، وزیر دفاع چین، روز سه‌شنبه از سمت خود برکنار شد و به دومین وزیر برجسته چینی تبدیل شد که اخیراً بدون هیچ توضیح رسمی شغل خود را از دست داده است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی روز سه شنبه گزارش داد که لی همچنین از سمت خود به عنوان عضو کمیسیون نظامی مرکزی - یک نهاد قدرتمند به ریاست شی جین پینگ که فرماندهی نیروهای مسلح را در عالی‌ترین سطح بر عهده دارد - و همچنین از عضویت شورای وزرای ایالتی چین برکنار شده است.

به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، این تصمیم توسط کمیته دائمی مجلس قانونگذاری کشور تصویب شده است. کمیته هیچ جانشینی برای لی معرفی نکرد.

لی، که در ماه مارس به عنوان وزیر دفاع منصوب شد، از اواخر ماه اوت در انظار عمومی دیده نشده است، که به گمانه زنی‌های شدیدی درباره سرنوشت او دامن زده است.

ناپدید شدن این ژنرال به دنبال یک سری تغییرات بدون توضیح در پرسنل رخ می‌دهد که رده‌های بالای حکومت چین را متلاطم کرده است، از جمله برکناری دراماتیک وزیر خارجه سابق، کین گنگ در ماه جولای.

به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، کین نیز روز سه‌شنبه از سمت خود در شورای ایالتی برکنار شد.

ناپدید شدن و برکناری متوالی دو وزیر ارشد سوالاتی را در مورد حکمرانی شی ایجاد کرده است که با تمرکز قدرت و اعمال انضباط شدید حزبی، سیستم سیاسی چین را بیش از پیش مبهم کرده است.

231024071648-china-central-milit

معاونان و اعضای کمیسیون نظامی مرکزی در 11 مارس در تالار بزرگ خلق پکن با قانون اساسی چین بیعت کردند.

برکناری لی، از قضا، یکی از موانع اصلی برای از سرگیری مذاکرات نظامی در سطح بالا بین چین و ایالات متحده را برطرف کرده است. لی در سال 2018 به دلیل خرید تسلیحات روسی برای چین توسط ایالات متحده تحریم شد و پکن بارها گفته بود که وزیر دفاع آمریکا با لی ملاقات نخواهد کرد مگر اینکه این تحریم‌ها لغو شوند.

ناپدید شدن بدون توضیح

هفته‌ها قبل از ناپدید شدن لی از انظار عمومی، شی با بالاترین رده‌های ارتش در پکن جلسه‌ای تشکیل داد که در آن بر وفاداری سیاسی، نظم و انضباط و «رهبری مطلق» حزب بر نیروهای مسلح تأکید کرد.

چند روز پس از آن جلسه، شی دو ژنرال ارشد نیروی موشکی ارتش را برکنار کرد، یک واحد نخبه که بر زرادخانه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک کشور نظارت می‌کند، و نگرانی‌هایی در مورد پاکسازی گسترده‌تر در ارتش ایجاد شد.

دولت چین بارها از اظهار نظر در مورد دلایل غیبت و وضعیت فعلی او خودداری کرده است.

فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که دولت آمریکا معتقد است وزیر دفاع تحت بازجویی قرار گرفته است. در هیچ یک از این گزارش ها دلیلی برای تحقیقات ذکر نشده است.

اعتقاد بر این است که لی تحت الحمایه ژنرال ژانگ یوکسیا، دوست دوران کودکی شی و نزدیکترین متحد او در ارتش است.