به گزارش اکوایران، ایالات متحده و روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌های خود را در سازمان ملل برای کمک به غیرنظامیان فلسطینی گرفتار در درگیری اسرائیل و حماس در نوار غزه ارائه کرده‌اند؛ مسئله بر سر سر اینست: توقف بشردوستانه یا آتش‌بس.

به نوشته رویترز، هر دو کشور به دنبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای رفع کمبود غذا، آب، تجهیزات پزشکی و برق در غزه هستند. اما آمریکا خواستار توقف درگیری برای ورود کمک‌ها به غزه شده است، در حالی که روسیه خواهان آتش‌بس بشردوستانه است.

توقف معمولا کمتر رسمی و کوتاهتر از آتش‌بس در نظر گرفته می‌شود. اگرچه تفاوت‌ها ممکن است به نظر در معنا باشد، پیشنهاد ایالات متحده برای توقف‌ها از یک پیش‌نویس اولیه نشات گرفته که در روز شنبه به شورای 15 نفره امینت ارائه شده بود و به شدت حمایت‌گر از اسرائیل، متحد قدیمی واشنگتن بود.

روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نمی‌تواند از طرح آمریکا حمایت کند و متن خود را که خواستار آتش‌بس است، ارائه کرد. ایده‌ای که کشورهای عربی از آن حمایت می‌کنند.

یک قطعنامه شورا برای تصویب حداقل به 9 رأی و بدون وتوی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز دارد. هنوز مشخص نیست که آیا پیش‌نویس قطعنامه‌های آمریکا و روسیه می‌تواند به رای گذاشته شود یا نه.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده را در جلسه شورای امنیت در روز سه‌شنبه مطرح کرد و گفت که این نهاد نقشی حیاتی دارد و متن ایالات متحده «گام های عملی» را مشخص می‌کند.

ایالات متحده هفته گذشته پیش نویس قطعنامه برزیل برای توقف بشردوستانه را وتو کرد و استدلال کرد که برای دیپلماسی تحت رهبری ایالات متحده با تمرکز بر میانجی‌گری دسترسی کمک به غزه در زمین و تلاش برای آزادی اسرای حماس زمان لازم است.

12 عضو روز چهارشنبه به این پیش‌نویس رای مثبت دادند، در حالی که روسیه و بریتانیا رای ممتنع دادند.

ایالات متحده سپس متن پیش‌نویس خود را در روز شنبه پیشنهاد داد که در ابتدا برخی از دیپلمات های شورا را با صراحت در بیان اینکه اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، و درخواست از ایران برای توقف صادرات تسلیحات به گروه‌های متحدش، شوکه کرد.

این قطعنامه در ابتدا خواستار توقف یا آتش‌بس نبود. اما در پاسخ به فشار فزاینده بین‌المللی، آمریکا پیش‌نویس را اصلاح کرد تا شامل «تمام اقدامات لازم، مانند توقف‌های بشردوستانه» برای اجازه دسترسی به کمک‌ها شود.

ایالات متحده همچنین لحن پیش‌نویس کلی را ملایم‌تر کرد و اشاره مستقیم به ایران و حق اسرائیل برای دفاع از خود را حذف کرد.

اما روسیه پیش‌نویس قطعنامه جایگزین خود را روز سه‌شنبه پس از اینکه اعلام کرد از اقدام پیشنهادی ایالات متحده حمایت نمی‌کند، ارائه کرد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت گفت: «تمام جهان از شورای امنیت انتظار یک درخواست برای آتش بس سریع و بدون قید و شرط دارد. این دقیقاً همان چیزی است که در پیش‌نویس آمریکا وجود ندارد. بنابراین، ما هیچ نکته‌ای در آن نمی‌بینیم و نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم.»

روسیه هفته گذشته نتوانست حداقل 9 رأی لازم برای پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس بشردوستانه بود، به دست آورد. پیش نویس قطعنامه پنج رای موافق و چهار رای مخالف و 6 رای ممتنع دریافت کرد.

نبنزیا روز سه‌شنبه گفت که متن جدید روسی از زبان بشردوستانه در پیش‌نویس‌های ایالات متحده، برزیل و پیش‌نویس قطعنامه اول روسیه تاثیر گرفته است.

کشورهای عربی روز سه شنبه در سازمان ملل به صراحت اعلام کردند که قاطعانه از درخواست برای آتش بس بشردوستانه حمایت می کنند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به شورا گفت: «ما با تأسف دو بار ناتوانی این شورا در تصویب قطعنامه یا حتی درخواست آتش‌بس برای پایان دادن به این جنگ را دنبال کردیم.»