به گزارش اکوایران، ایالات متحده در روز سه‌شنبه به سازمان ملل گفت که به دنبال درگیری با ایران نیست، اما ادعا کرد که اگر ایران یا نیروهای نیابتیش به پرسنل آمریکایی در هر نقطه حمله کنند، واشنگتن به سرعت و قاطعانه عمل خواهد کرد.

به نوشته رویترز، در میان نگرانی‌های بین‌المللی از گسترش جنگ اسرائیل و حماس و ورود حزب‌الله لبنان به درگیری‌ها، آنتونی بلینکن در جمع ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد.

او ادعا کرد: «ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست. ما نمی‌خواهیم این جنگ گسترش یابد. اما اگر ایران یا نیروهای نیابتی آن به پرسنل آمریکایی در هر جایی حمله کنند، ما سریع و قاطعانه از مردم و امنیت خود دفاع خواهیم کرد».

مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که با افزایش نگرانی‌ها در مورد حملات گروه‌های مورد حمایت ایران، ارتش ایالات متحده در حال برداشتن گام‌های جدیدی برای محافظت از نیروهای خود در خاورمیانه است. ایالات متحده همچنین کشتی‌های جنگی از جمله دو ناو هواپیمابر و هواپیماهای جنگنده را به منطقه فرستاده تا به زعم خود، ایران و گروه‌های تحت حمایت آن را بازدارند.

بلینکن از همه کشورها خواست که پیامی واحد به هر بازیگر دولتی یا غیردولتی که ممکن است در فکر بازکردن جبهه دیگری در جنگ علیه اسرائیل یا شرکای آن از جمله ایالات متحده باشد، ارسال کنند: «روی آتش بنزین نریزید».

مقاومت ایران و کشورهای عربی

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز در اواخر روز سه‌شنبه به شورای امنیت گفت که بلینکن تلاش کرده ایران را به اشتباه در مناقشه اسرائیل و حماس مقصر بداند. او تأکید کرد که تهران «ادعاهای بی‌اساس» او را قاطعانه رد می‌کند. ایروانی گفت: «تعهد ما به صلح و ثبات منطقه‌ای تزلزل‌ناپذیر است. ایالات متحده با همسویی آشکار خود با متجاوزان به قیمت از دست دادن جان مردم بیگناه فلسطین، درگیری را تشدید کرده است».

ایروانی خاطرنشان کرد: «ارائه سریع پشتیبانی نظامی و لجستیکی از رژیم ستمگر اشغالگر، آمریکا را شریک جرم در کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه کرده است. مایه تأسف است که امروز در این سالن، ایالات متحده و برخی کشورهای غربی تلاش کردند تا قربانی را به عنوان مقصر و خاطی معرفی کنند. ایران با جامعه بین‌المللی در تأیید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی بی‌امان رژیم اسرائیل و نیز ضرورت توقف آوارگی اجباری بیش از یک میلیون نفر از غزه، همسو است».

ایروانی ادامه داد: «اقدام قاطع در حمایت از مبارزات مشروع مردم فلسطین در شورای امنیت با موانعی روبرو بوده است. این مانع در درجه اول ناشی از حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا و وتوی بیش از ۴۰ قطعنامه و نیز انفعال شورای امنیت است که به رژیم اشغالگر جسارت وقیحانه‌ای بخشیده تا به ارتکاب جنایات فجیع‌تری دست بزند».

ایمان صفدی، وزیر امور خارجه اردن هم با همراهی همتایان عرب خود به خبرنگاران در سازمان ملل گفت که تهدید گسترش این جنگ یک «خطر واقعی» است. او گفت: «همه ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا جلوی آن را بگیریم. خطر گسترش نبرد به کرانه باختری، لبنان و سایر جبهه‌ها وجود دارد. هیچ‌یک از ما این را نمی‌خواهیم؛ همه ما برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنیم».

«نقض حقوق بشر» در غزه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه با ابراز نگرانی از «نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه» در نوار غزه، از غیرنظامیان در جنگ بین اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس فلسطینی حمایت کرد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که بیش از ۷۰۰ فلسطینی در حملات هوایی شبانه اسرائیل کشته شدند که بالاترین آمار تلفات ۲۴ ساعته از زمان آغاز عملیات بمباران اسرائیل است. گوترش به شورای امنیت گفت که جنگ قوانینی دارد که با اصل اساسی احترام و حفاظت از غیرنظامیان شروع می‌شود. او افزود: «همچنین مهم است که بدانیم حملات حماس در خلأ اتفاق نیفتاده است. مردم فلسطین در ۵۶ سال اشغال خفقان‌آور بوده‌اند».

او خاطرنشان کرد: «اما نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات حماس را توجیه کند و این حملات نیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند».

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل سخنرانی گوترش را «تکان‌دهنده» توصیف کرد. او در پستی در پلتفرم اکس (توییتر سابق) از گوترش خواست فوراً استعفا دهد، در حالی که الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل که به دیدارش رفته بود نیز گفت که دیگر طبق برنامه قبلی با گوترش ملاقات نخواهد کرد.