به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی در گردهمایی فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت که اسرائیل «می‌تواند حماس را در کنار غرب به عنوان یک سازمان تروریستی نگاه کند. غرب خیلی به شما مدیون است. اما ترکیه چیزی به شما بدهکار نیست.»

او گفت: «حماس یک سازمان تروریستی نیست، بلکه گروهی از مجاهدین است که از سرزمین خود دفاع می‌کنند.» اردوغان افزود: « اسرائیل از هفتم اکتبر وحشی ترین حملات در تاریخ را به راه انداخته و اکثر قربانیان کودک هستند».

به نوشته گاردین، اردوغان همچنین گفت که به دلیل جنگ «غیرانسانی» اسرائیل، برنامه‌های خود برای سفر به اسرائیل را لغو می‌کند. او گفت: «ما پروژه‌ای برای رفتن به اسرائیل داشتیم، اما لغو شد، نخواهیم رفت.»

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در سخنانی در قطر، اسرائیل را به «جنایت علیه بشریت» در عملیات خود در غزه متهم کرد.

او در کنار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت: «هدف قرار دادن برادران فلسطینی ما از جمله کودکان، بیماران و سالمندان، حتی در مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد، جنایت علیه بشریت است.»

در واکنش به سخنان اردوغان، ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا، این سخنان را «نفرت‌انگیز» توصیف کرد و گفت که به ایتالیا پیشنهاد می‌کند سفیر ترکیه را برای اعتراض احضار کند.