به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو با تصمیمی تاریخی روبرو است. اگرچه او دو ژنرال بسیار باتجربه برای تقسیم بار جنگ با حماس را به کار گرفته است؛ اما تنها او می‌تواند دستور حمله به غزه را صادر کند؛ جایی که بیش از ۲۰۰ اسرائیلی و خارجی در تونل‌های حماس گیر افتاده‌اند.

انتخاب بین بد و بدتر

به نوشته بن کاسپیت در المانیتور، نتانیاهو می‌داند که پا گذاشتن ارتش اسرائیل در غزه شانس نجات اسرا را به شدت کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، هرگونه امتیازی که اسرائیل برای آزادی اسرا بپردازد، بر شانس شکست حماس را تضعیف خواهد کرد. تصمیم کنونی نتانیاهو انتخاب بین بد و بدتر است. مردی که در طول دوره طولانی نخست‌وزیری خود به عنوان نگهبان نهایی امنیت اسرائیل به خود می‌بالد، از چنین تصمیماتی بیزار است.

با این وجود، نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاعش علناً متعهد شده‌اند که حماس را سرکوب کنند. گالانت در روز پنجشنبه گفت: «یا ما نابود می‌شویم یا آن‌ها».

یک شمشیر دو لبه

یک منبع بلندپایه اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با المانیتور مدعی شد: «یک عملیات زمینی بسیار قدرتمند انجام خواهد شد که منجر به فروپاشی حماس می‌شود». به گفته این منبع، تأخیر در حمله زمینی یک شمشیر دو لبه برای اسرائیل است. اگرچه مشروعیت بین‌المللی اسرائیل برای ضربه‌زدن به غزه هر روز کاسته می‌شود، اما صبرکردن نیز مزایای قابل توجهی برای این رژیم دارد. این منبع اذعان کرد: «اولاً برای آمریکایی‌ها مهم است (که حمله به تأخیر بیافتد) و آنچه برای آمریکایی‌ها مهم باشد، برای ما نیز مهم است. آن‌ها مشغول تمهید مقدمات امنیت در سراسر خاورمیانه بوده و این را نمی‌توان دست‌کم گرفت؛ زیرا حمله زمینی به غزه می‌تواند منجر به یک جنگ منطقه‌ای شود و بهتر است برای چنین احتمالی آماده باشیم». دیگر جمبه مهم این تأخیر برای اسرائیل، می‌توان به ارسال هوایی پیشرفته تسلیحات و مهمات ایالات متحده به اسرائیل از جمله بمب‌های انفجاری ارتقایافته اشاره کرد. همچنین از زمان پیش‌آمده برای تنظیم دقیق برنامه‌های عملیاتی و آموزش سربازان استفاده می‌شود.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی گفت: «نیروها در حال آموزش هستند. هر روزی که بگذرد، سطح آمادگی آن‌ها، به ویژه نیروهای ذخیره که تا حدودی سطح آمادگیشان پایین آمده، افزایش می‌یابد».

باز نگه داشتن باب میانجی‌گری

نشانه‌های آزادی احتمالی اسرا با میانجیگری قطر در تصمیم‌گیری در مورد زمان عملیات زمینی بسیار مهم است. بر اساس آمار رسمی اسرائیل، با توجه به اینکه ۱۳۸ نفر از ۲۲۹ اسیری که در غزه به سر می‌برند، اتباع خارجی یا دو تابعیتی اسرائیلی هستند، ایالات متحده و سایر کشورها نیز از چنین موضوعی نفع می‌برند.

با در نظر گرفتن این موضوع، نتانیاهو از طرح شلومو کرهی، وزیر ارتباطات و یکی از اعضای حزب لیکود برای بستن دفاتر شبکه خبری قطری الجزیره در اسرائیل جلوگیری کرده است. یک مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور توضیح داد: «قطر تنها میانجیگری است که می‌تواند با حماس به توافق مهمی برسد. قطری‌ها با حماس در ارتباطند. آن‌ها تنها کسانی هستند که حتی در شرایط کنونی می‌توانند با رهبران حماس تماس بگیرند. اگر اکنون به آن‌ها ضربه بزنیم، باید قید آزادی اسیران را قبل از عملیات زمینی بزنیم».

قطر و مصر تاکنون برای آزادی چهار زن توسط حماس را میانجیگری کردند.

وضعیت قطر خالی از جنبه‌های عجیب نیست. الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطر را به دلیل دخالت در تأمین مالی و پرورش حماس و نقش منفی آن در منطقه مورد انتقاد قرار داد. مشاوران نتانیاهو از قبل متن کوهن را تأیید کرده بودند. ظاهراً قطری‌ها خشمگین شده‌اند. در پاسخ، کوهن پست مربوط به اظهارات خود را حذف کرد، در حالی که تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی بیانیه‌ای تا حدی رمزآلود را در پلتفرم اکس (توییتر سابق) منتشر کرد که در آن بسیاری از اسرائیلی‌ها گیج کرد. هانگبی نوشت: «خوشحالم که بگویم قطر در حال تبدیل‌شدن به یکی از طرف‌ها و ذی‌نفع اساسی در تسهیل راه‌حل‌های بشردوستانه است. تلاش‌های دیپلماتیک قطر در این زمان بسیار مهم است».

استیصال بی‌بی

نتانیاهو مستأصل است. او هنوز با تصمیم سال ۲۰۱۱ خود مبنی بر آزادی بیش از هزار اسیر فلسطینی در ازای یک سرباز اسرائیلی که در سال ۲۰۰۶ توسط حماس ربوده شده بود، کنار نیامده است. کسانی که در توافق سال ۲۰۱۱ آزاد شدند، رهبری نظامی و عملیاتی کنونی حماس در غزه را تشکیل می‌دهند؛ از جمله رهبر عملیات غزه، یحیی سنوار. اکنون به جای یک سرباز ربوده‌شده، جان بیش از ۲۰۰ نفر در خطر است. این کابوسی است که نتانیاهو به زودی از آن بیدار نخواهد شد.

مذاکرات کنونی به جای سربازانی که حماس در اختیار دارد، بر آزادی غیرنظامیان به ویژه کودکان و سالمندان متمرکز است. حماس در مقابل آزادی آن‌ها لیست خواسته‌های بلندبالایی را مطرح کرده است: آزادی صدها نیروی زندانی فلسطینی در اسرائیل، آتش‌بس، تأمین سوخت برای منطقه تحت درگیری و غیره.

رهبری اسرائیل با فشار عمومی شدیدی از سوی خانواده‌های اسرا که کمپینی جهانی را برای بازگشت عزیزان خود به راه انداخته‌اند، مواجه است. شروع یک حمله زمینی به غزه بدون تبادل زندانیان وحشتناک خواهد بود. دستیابی به توافقی که منجر به آزادی صدها تن از اعضای زندانی حماس و سپس ورود به غزه شود، به همان اندازه برای تل‌آویو بد خواهد بود.

نتانیاهو در تصوراتش خود را ناجی اسرائیلی‌ها می‌پنداشت. در ۶ اکتبر، نتانیاهو قلم خود را برای امضای یک توافقنامه تاریخی با عربستان سعودی آماده می‌کرد که ادعا شده می‌توانست برای او جایزه صلح نوبل و جایگاهی بین بزرگان یهود را تضمین کند. از ۷ اکتبر، او با یک رسوایی تاریخی پاک‌نشدنی روبرو شده است.

نتانیاهو به عنوان یک دانشجوی تاریخ، به خوبی می‌داند که آخرین باری که اسرائیل از یک غافلگیری استراتژیک به این بزرگی رنج برد، جنگ یوم کیپور سال ۱۹۷۳ بود که ارتش اسرائیل توانست در کمتر از ۲۰ روز ورق را برگردانده و ارتش‌های کشورهای عربی را شکست دهد. پس از گذشت ۲۱ روز از آغاز جنگ با یک سازمان نسبتاً کوچک اسلام‌گرا، اسرائیل در حال بمباران هوایی و توپخانه‌ای غزه است تا رهبران آن را بکشد؛ در حالی که نتانیاهو درباره چگونگی و زمان ورود به نوار غزه بحث می‌کند.