به گزارش اکوایران، آژانس سازمان ملل اعلام کرد هزاران نفر به مراکز امدادرسانی در نوار غزه حمله کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این سازمان اعلام کرده است که هزاران نفر به انبارها و مراکز توزیع آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (UNRWA) در مناطق میانی و جنوبی نوار غزه حمله کرده و آرد گندم و سایر «اقلام اساسی برای زنده ماندن» را بردند.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از این انبارها در دیرالبلاح، جایی است که آنروا کالاهای کاروان‌های بشردوستانه‌ای را که از مصر می‌آیند، ذخیره می‌کند. توماس وایت، مدیر امور انروا در نوار غزه گفت: «این نشانه نگران‌کننده‌ای است که بعد از سه هفته جنگ و محاصره شدید غزه، نظم مدنی شروع به فروپاشی کرده است. مردم ترسیده، ناامید و درمانده هستند. تنش و ترس با قطع تلفن‌ها و خطوط ارتباطی اینترنتی بدتر می‌شود. آنها احساس می‌کنند به حال خود رها شده‌اند و در غزه و سایر نقاط جهان از خانواده خود جدا شده‌اند.»

در همین حال دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که وضعیت غزه ساعت به ساعت ناامیدکننده‌تر می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که وضعیت غزه به سرعت رو به وخامت است و تعداد غیرنظامیانی که کشته یا مجروح شده‌اند «کاملا غیرقابل قبول» است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از او در سفر به کاتماندو، پایتخت نپال، نوشت: «وضعیت غزه ساعت به ساعت ناامیدکننده‌تر می‌شود. من متاسفم که اسرائیل به جای توقف حیاتی بشردوستانه مورد حمایت جامعه بین المللی، عملیات نظامی خود را تشدید کرده است. تعداد غیرنظامیانی که کشته و زخمی شده‌اند کاملا غیرقابل قبول است.»

گوترش افزود: «جهان شاهد یک فاجعه انسانی است که جلوی چشمان ما رخ می‌دهد. بیش از دو میلیون نفر که هیچ جای امنی برای رفتن ندارند، از وسایل ضروری زندگی، غذا، آب، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی محروم هستند، در حالی که در معرض بمباران بی‌امان قرار دارند. من از همه کسانی که مسئولیت دارند می‌خواهم که از پرتگاه عقب نشینی کنند.»

روز یکشنبه اسرائیل دومین خط لوله از 3 خط لوله انتقال آب به نوار غزه را بازگشایی کرد و اکنون در مجموع 28.5 میلیون لیتر در روز به اراضی تحت کنترل حماس سرازیر می‌شود.

به گفته یکی از مقامات، اسرائیل در 9 اکتبر آب لوله‌کشی‌ای را که به غزه می‌فرستد، که معادل 9 درصد از تامین آب غزه در زمان صلح است، قطع کرد. اما هفته گذشته یکی از خطوط لوله جنوبی را با کاهش جریان بازگشایی کرد.

هماهنگ کننده فعالیت‌های دولتی در سرزمین‌ها گفت که اکنون آب و غذای کافی برای برآورده کردن نیازهای بشردوستانه غزه وجود دارد و اضافه کرد که آژانس دائماً وضعیت منطقه را زیر نظر دارد.