به گزارش اکوایران؛ ابراهیم رئیسی بهمن سال گذشته به پکن سفر کرد و پس از این سفر علی شمخانی برای از سرگیری روابط بین ایران و عربستان راهی چین شد. 

سرانجام در پایان این مذاکرات ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

وزرای خارجه ایران و عربستان پس از هشت سال سرانجام 17 فروردین در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند که بعد از آن با حضور وزیر خارجه چین بیانیه‌ای مشترکی بین دو کشور امضا شد.

در بیانیه مشترک تهران و ریاض، دو کشور بر اهمیت گفت‌وگو درباره راه‌های گسترش روابط دوجانبه و فعال‌سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین ایران و عربستان تاکید کردند و قرار شد هماهنگی‌های لازم میان هیأت‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری از جمله ازسرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیأت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه پیدا کند.

امروز علی رضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با «صالح الجاسر» وزیر حمل و نقل و پشتیانی عربستان ملاقات کرد که در این ملاقات موضوعات مشترک و همکاری‌های دوجانبه از جمله فعال شدن موافقتنامه هوایی ١٣٧٨ و برقراری پرواز بین ایران و عربستان مورد تاکید قرار گرفت.