به گزارش اکوایران، محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- با اشاره به بیانیه سینماگران گفت: آنچه که  هفته گذشته در رابطه با بیانیه سینماگران رخ داد نمونه یک شیطنت رسانه‌ای بود. آن چیزی که اتفاق اتفاده بود یک گشایش مهم در حوزه اقتصاد سینما بود. مدیر مربوط با سازمان سینمایی اعلام کرده بود فیلم‌هایی که عواملی اعم از بازیگر و کارگردان آنها دچار مشکلاتی هستند که نمی‌توانند در برخی فعالیت‌های عادی حضور داشته باشند، نمایش آن فیلم‌ها را منوط به این ممنوعیت نکردیم. به همین دلیل از ابتدای دولت جدید فیلم های متعددی به نمایش درآمده که عوامل آنها مشکل داشتند که اگر در گذشته بود آن فیلم نباید نمایش داده می‌شد ولی به نمایش در آمدند و این اتفاق مهم رخ داده و امروز حوزه سینما بهترین دوره خود را طی می‌کند. بیانیه‌نویس‌های سیاسی حتی یک بار به این موفقیت بزرگ اشاره نمی‌کنند.

وزیر ارشاد افزود: ما تصورمان این است که این جوسازی‌های نادرست و کذب برای این صورت می‌گیرد که جلوی درخشش سینمای ایران که در حال وقوع است، گرفته شود. فیلم‌هایی امروز عرضه شده که جزو پر تماشاگرترین فیلم های تاریخ سینمای ایران شده‌اند و می‌خواهند این موفقیت دیده نشود.

وی ادامه داد : تلاش می‌کنند که با سرو صدا و ایجاد مباحث انحرافی و نادرست این موفقیت دیده نشود. من به این بیانیه نویس‌های سیاسی توصیه می‌کنم که با معیشت سینماگرها وارد دعوا نشوند. ان شاءالله راه انصاف در پیش بگیرند و به اقتصاد سینمای ایران توجه کنند. 

اسماعیلی در ادامه با طرح این سوال که چرا ناراحتند از این که اقتصاد سینما فعال است؟ اظهارکرد: چرا ناراحتند که اهالی سینما در حال فعالیت‌اند؟  حالا اگر به لحاظ سیاسی ناراحتند چرا ناراحتی شان را در قالب بیانیه علیه سینمای کشور نشان می‌دهند. دوست دارم این دوستان دیروز و امروز ما با سینما آشتی کنند و با سینماگران دوست باشند و به دنبال رونق سینما باشند و به دنبال حذف سینمای ملی نباشند.

وزیر نفت: تولید روزانه نفت به 3 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است

علی اوجی - وزیر نفت - در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: درشروع دولت تولید روزانه نفت 2 میلیون و 200 هزار بشکه بیشتر نبود. خوشبختانه با اقداماتی که طی این 24 ماه، وزارت نفت انجام داده است در راستای افزایش تولید نفت ما امروز به عدد 3 میلیون و 400 هزار بشکه نفت رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ان شاء الله با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پروژه‌هایی سرمایه گذاری شده چه در بخش میادین، چه میادین مشترک و چه میادین مستقل و چه در خشکی و چه در دریا ان شاءالله رشد تولید نفت ما افزایشی خواهد بود.

اوجی در ادامه اظهار کرد: کارنامه ما در سه ماهه اول سال 1402 رشد اقتصادی گروه نفت و گاز 19/6 درصد به گواه آماری که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، بوده است. انشاء الله ما این رشد را به صورت صعودی مستمر خواهیم داشت.

با سرمایه‌گذاری که در حوزه میادین نفتی و گازی انجام می‌دهیم و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و محصولات پتروشیمی ان شاءالله تا پایان امسال و اوایل سال آتی رشد گروه نفت و گاز صعودی خواهد بود.

 واکنش وزیر ارتباطات به سرعت اینترنت در کشور

 عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات - نیز گفت: تنها راه حل اساسی سرعت اینترنت در کشور نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی کشور است؛ پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب و کارها به مرور در سراسر کشور در حال اجراست و در بیش از ۲۰۰ شهر کار آغاز شده است.

وی با اشاره به حضور اینترنت استارلینگ در ایران، اظهار داشت: ایران بارها اعلام کرده است که از حضور ارائه کنندگان خدمات چه زیر ساختی مانند اینترنت و چه نرم افزاری مانند پلتفرم ها استقبال می‌کند به شرطی که قوانین سرزمینی و داخلی ما را رعایت کنند.

وی افزود: آخرین جلسه هیات مقررات رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات» یا همان RRB، شرکت اسپیس ایکس مکلف به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای خود شد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اگر استارلینگ قواعد سرزمینی ما را قبول کرد می‌تواند در ایران خدمات منظومه ماهواره ای خود را ارائه دهد.

 رونمایی یک سامانه پدافندی بردبلند

امیر محمدرضا آشتیانی - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح- از رونمایی یک سامانه پدافندی بردبلند به نام «شهید علی‌وردی» در هفته‌های آینده خبر داد.

وی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نظر داریم یک سامانه پدافندی بردبلند به نام «شهید علی‌وردی» را رونمایی کنیم که در زمان مقتضی جزئیات این امر اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تاثیر آن بر دیپلماسی دفاعی، اظهار کرد: ما از قبل هم ارتباط و تعاملات دفاعی با کشورهای مختلف داشته‌ایم. این امر می‌تواند کمک کند که تعاملات بیشتر شود. صرفاً هم مباحث ما دفاعی نیست بلکه علمی، فناوری و غیرنظامی هم هست که می‌تواند به این موارد نیز کمک کند.

سخنگوی دولت: رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ در دولت آغاز شد

 علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - گفت: رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ از امروز (دهم آبان ماه) در دولت آغاز شد.

وی افزود: رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ از امروز در دولت آغاز شد و در دستور کار خود قرار دارد تا به محض نهایی شدن برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، امکان تصمیم‌گیری نهایی درخصوص کلیات بودجه در دولت فراهم باشد.

سخنگوی دولت بیان کرد: مباحثی از قبل انجام شده است تا بتوان در سریع‌ترین زمان، بعد از تصویب برنامه توسعه، کلیات لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

وحیدی: آمریکا باید بداند اقداماتش بی‌پاسخ نمی‌ماند

احمد وحیدی - وزیر کشور - با اشاره به اینکه مردم کشورهای مسلمان نمی‌توانند نسبت به سرنوشت مظلومان فلسطین بی‌تفاوت باشند، گفت: به تعبیر رهبر انقلاب، ممکن است مسلمانان منطقه بی‌تاب شده و براساس احساس مسئولیت خود اقدامی کنند .

وی درباره اتهام آمریکا به ایران در مرود حملات نیروهای مخالف آمریکا به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه، اظهار کرد: اسرائیل با چراغ سبز آمریکا این جنایات را در غزه انجام می‌دهد و آمریکا این جنگ را مدیریت می‌کند. طبیعی است که مسلمانان نسبت به ظلمی که مردم غزه می‌شود، ناراحت هستند و امریکا باید بداند اقداماتش بی پاسخ نمی‌ماند. همه نگران هستند و ممکن است هرجایی آنها را به عنوان مقصر اصلی مورد هدف قرار دهند که ربطی به ایران ندهد. قبلا به صورت علنی به آنها تذکر داده شد که جلو کشتار بی رحمانه را بگیرید و حمایت نکنید.

وی افزود: مردم کشورهای مسلمان که نمی‌توانند نسبت به سرنوشت مظلومان فلسطین بی تفاوت باشند و به تعبیر رهبر انقلاب، ممکن است مسلمانان منطقه بی تاب شده و براساس احساس مسئولیت خود اقدامی کنند و این اقدام خیلی طبیعی است و هیچ ربطی به ایران ندارد.

مرتضوی: حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کرده‌ایم، نه حداکثر آن را

 صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - گفت: به دنبال این هستیم در بحث ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که برای آحاد مختلف جامعه پیش بینی شده است، بتوانیم کمک ویژه ای به جامعه کارگری در حوزه مسکن انجام دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: قانون گذار گفته است که سالانه حداقل حقوق و دستمزد تعیین شود. در جلسه آتی به دنبال این هستیم که اگر بشود در حوزه مسکن کارگری گامی برداریم. بنده دعوت کرده‌ام تا همکاران ما از وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل حضور داشته باشند تا بحث کنیم. ان‌شاء‌الله در بحث ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که برای آحاد مختلف جامعه است بتوانیم کمک ویژه‌ای به جامعه کارگری در حوزه مسکن انجام دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: جلسه نمایندگان کارگری و کارفرمایی جلسه خوبی بود. نماینده کارگران در این نشست سه نفر هستند و دو نفر نیز عضو علی البدل که می‌شود پنج نفر. امکان دارد یک نفر مصاحبه‌ای کند. مطالبی که در رسانه‌ها دیدم، مباحثی نبودند که در این نشست مورد بحث قرار گرفته باشند. ممکن استنباط فردی باشد، اما ما ارادتمند و دوستدار همه کارگران هستیم. امیدواریم بتوانیم در حوزه مسکن کار مناسبی برای کارگران انجام دهیم.