به گزارش اکوایران، یک رسانه اسرائیلی مدعی شد کابینه نتانیاهو به دنبال خروج حماس و مبارزانش از غزه با بهره بردن از «الگوی بیروت 1982» است.

به نوشته وبگاه القدس، گزارش مذکور این ایده را «الگوی بیروت 1982» توصیف کرده که در چندین نهاد عالی رتبه در اسرائیل مورد بحث قرار گرفت و نتانیاهو «علاقه زیادی به آن ابراز کرد» تا از ادامه جنگ و ضرر و زیان بیشتر اسرائیل جلوگیری کند. با این همه برآوردها حاکی از آن است که این یک از شانس زیادی برای عملیاتی شدن برخوردار نیست.

بر اساس آنچه روزنامه یدیعوت آحارونوت روز پنجشنبه گزارش داد، کابینه اسرائیل در حال بررسی چند ایده است که به ادعای آن‌ها «شرایط سقوط حماس در نوار غزه را به سرعت فراهم خواهد کرد».

یکی از این ایده‌ها ادعا می‌کند که «امکان خروج اعضای شاخه نظامی حماس (گردان‌های القسام) و رهبران آناز نوار غزه، در ازای آزادی همه ربوده‌شدگان» ایجاد شود.

این روزنامه با اشاره به خروج سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات از پایتخت لبنان به دنبال تهاجم ارتش اسرائیل به لبنان و حرکت به تونس، این ایده را «الگوی بیروت 1982» توصیف کرد.

این روزنامه افزود که این ایده در چندین نهاد عالی‌رتبه در اسرائیل مورد بحث قرار گرفت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل «تمایل زیادی به آن ابراز کرد و خواستار تهیه مطالب دیگری در این باره شد».

به نوشته این روزنامه، خروج حماس از نوار غزه «به استقرار رژیم دیگری اجازه می‌دهد، تأیید می‌کند که این رژیم شکست خورده است، بازدارندگی منطقه‌ای ایجاد می‌کند و به نظر نمی‌رسد نیازی به یک اشغال خزنده باشد که به قیمت جان سربازان اسرائیلی و زمان گرانبها تمام شود».

این روزنامه معتقد است که «مشکل» این ایده «رهبری حماس نیست، بلکه هزاران نیرویی است که باید غزه ترک کنند، تونل‌ها، کارگاه‌های تولید نظامی و گلوله‌های موشکی که باید نابود شوند».