به گزارش اکوایران، به ادعای دو منبع آگاه، ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه موافقت کرده که یک سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه را در اختیار گروه حزب‌الله لبنان قرار دهد.

به نوشته سی‌ان‌ان، این منابع مدعی شدند که گروه مزدور روسی واگنر که در سوریه نیز فعالیت می‌کند، وظیفه تحویل سامانه موشکی زمین به هوای SA-22 را بر عهده گرفته است. هنوز مشخص نیست که این سامانه از قبل تحویل داده شده یا اینکه چقدر به تحویل نزدیک است. این منابع گفتند که این سیستم در اصل توسط روسیه برای استفاده توسط دولت سوریه ارائه شده است.

یکی از این منابع گفت که ایالات متحده حرکت اخیر این سیستم را که به «پانتسیر» نیز معروف بوده، رصد کرده است. منبع دیگری گفت که ارزیابی ایالات متحده تا حدی بر اساس اطلاعات به دست آمده از گفتگوهای اسد، واگنر و حزب‌الله در مورد تحویل این سیستم است.

وال‌استریت ژورنال نیز پیشتر گزارش داده بود که ممکن است واگنر این سیستم را در اختیار حزب‌الله قرار دهد. نقش اسد قبلا گزارش نشده بود.

نیروهای واگنر و حزب‌الله سال‌هاست که در کنار نیروهای مسلح روسیه و سوریه به نفع دولت بشار اسد فعالیت دارند. در سال‌های اخیر، حزب‌الله شروع به بیرون‌کشیدن رزمنده‌های خود کرده است. یک منبع سوم که به دستگاه اطلاعات غربی آشناست گفت که شواهدی مبنی بر افزایش همکاری بین حزب‌الله و واگنر در سوریه وجود دارد.

خبر احتمال دریافت قریب‌الوقوع یک سیستم دفاع هوایی جدید توسط حزب‌الله در حالی مطرح می‌شود که این شبه‌نظامیان لبنانی در حال بررسی بازکردن یک جبهه جدید در جنگ اسرائیل علیه حماس هستند. ایالات متحده بارها به حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه هشدار داده که از این درگیری دور بمانند و ناوهای هواپیمابر و نیروهایش را در منطقه مستقر کرده تا از تشدید بالقوه درگیری‌ها جلوگیری کند.

پیش از این نیز اسرائیل این سامانه‌های موشکی را در داخل سوریه مورد هدف قرار داده بود.

مشخص نیست که روسیه تا چه اندازه بر تصمیم ارائه این سیستم به حزب‌الله نقش داشته است. از زمان مرگ یوگنی پریگوژین، رهبر سابق واگنر در ماه آگوست، کرملین تلاش‌هایی برای جذب مزدوران واگنر و دارایی‌های این گروه انجام داده است. سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که تا اواخر سپتامبر، ایالات متحده تغییر قاطعی را از نظر مالکیت کامل کرملین بر نیروهای واگنر مشاهده نکرده است. با این حال، روسیه در اوایل ماه جاری میزبان رهبران حماس در مسکو بود که خشم دولت اسرائیل را برانگیخت.