به گزارش اکوایران، جنگ زمینی اسرائیل در غزه در جریان است. در حالی که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) از شمال و شرق به شهر غزه نزدیک می شوند، بسیاری از تحلیلگران نظامی از جنگ های هولناک شهری می گویند و به درگیری های ارتش و تفنگداران دریایی آمریکایی در عراق اشاره می کنند. در حالی که چنین قیاس‌هایی ممکن است بینشی از پیچیدگی‌های طاقت‌فرسا جنگ شهری پیش رو ارائه دهند، اما پیچیدگی‌ها در غزه فراتر از تصورها است.

تکرار ویتنام در غزه

به نوشته اقتصادنیوز، پیچ و خم پراکنده تونل های غزه نمایانگر نمایی از جنگ است که ارتش ایالات متحده در طول جنگ های عراق و افغانستان با آن روبرو نشد. اما شواهد نشان می دهد، جنگ زیرزمینی آغاز شده است: روز سه‌شنبه، اسرائیل گفت نیروهایش وارد شبکه تونل وسیع حماس شده اند. از همین رو بهتر است نبرد کنونی اسرائیل با حماس را با جنگ آمریکا در ویتنام قیاس کرد. در طول جنگ ویتنام، سیستم های تونل ویت کنگ، به ویژه ساختارهایی که در منطقه کو چی در شهر هوشی مین (در آن زمان سایگون) بودند، نقش مهمی در این درام وحشتناک ایفا کردند. تونل‌های کو چی به طول 150 مایل که در حومه‌های روستایی پایتخت ویتنام جنوبی واقع شده‌اند، گذرگاه‌های تنگ و تله‌های انفجاری را در خود جای داده بودند.

برتری نظامی هوایی ایالات متحده به نیروهای چریکی اجازه می‌داد تا نیروهای گیج‌شده ایالات متحده و ویتنام جنوبی را درگیر باتلاق کنند. این تونل ها که اواخر دهه 1940 در جنگ هندوچین ساخته شدند، به عنوان محل زندگی، انبار تدارکات و پایگاه های عملیاتی عمل کرده و جنگ را به طور تصاعدی چالش برانگیزتر کردند. تونل های غزه شباهت استراتژیک و تاکتیکی به تونل های کو چی دارد. پیچیدگی و کاربردهای بی شمار این تونل ها، ارتش اسرائیل را آزار می دهد. به نوشته فارین پالسی، نگران کننده ترین جنبه این نبرد برای اسرائیل تونل های جنگی است. قدمت تونل های غزه به اواخر دهه 1990 باز می گردد. به ادعای فارین پالسی،اوایل دهه 2000، این سازه ها به عنوان مجرای انتقال کالا و تسلیحات بین غزه و مصرعمل می کردند. سرمایه‌گذاری حماس در این تونل‌ها گواهی بر ارزش آن‌ها است.

ts2pHDnRC62E

جنگ در تونل های وحشت

در حالی که تونل‌های ویتنام در فواصل بسیار وسیعی امتداد یافته‌اند، مردمان غزه در ناحیه بسیار کوچک‌تری متراکم شده‌اند که منجر به تراکم تونل‌ها و ظرافت بیشتر می‌شود. علاوه بر این، خاک ساحل غزه نرم تر از خاک جنوب شرقی ویتنام است. همانطور که بسیاری از تحلیلگران تشخیص دادند، نبرد در تونل های غزه خفه کننده خواهد بود. حماس از هر مزیتی برخوردار است، به ویژه به این دلیل که عمق و وسعت کل شبکه زیرزمینی برای ارتش اسرائیل ناشناخته باقی مانده است. برخی برآوردها حاکی از بیش از 300 مایل حفر تونل در زیر غزه است. پس چالش ها فراتر از جنبه های فیزیکی و روانی است. همانند جنگنده‌های تونلی ویت کنگ، رقیبی که می‌تواند از زمین بیرون بیاید و سپس به سرعت در زیر زمین ناپدید شود، این توان را دارد تا با ایجاد سردرگمی و پارانویا مزیت روانی کسب کند.

اهمیت شبکه تونل با در نظر گرفتن پس زمینه غیرنظامی غزه گسترش می یابد. به نوشته فارین پالسی، حضور غیرنظامیان - به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن - و همچنین امدادگران و دوربین‌های خبری، عملیات نظامی در مقیاس بزرگ را مملو از مشکلات اخلاقی و سیاسی می‌کند. پس سرنوشت جنگجویان و غیرنظامیان در هم تنیده شده و هزینه هر تصمیم جنگی توسط اسرائیلی ها به طرز چشمگیری بالاتر می رود. جنگ زمینی در غزه، اگر نگوییم سال ها، ماه ها طول خواهد کشید. همچنان که ادامه می‌یابد، تعهد اسرائیل به قوانین بین‌الملل، حقوق بشر و ایجاد صلح در شکل‌دهی به افکار ایالات متحده و اروپا بسیار دشوار خواهد بود. ارتش اسرائیل باید به ماشین روابط عمومی پیچیده خود تکیه کند و هر حمله ای را در صحنه بین المللی توجیه کند. تونل‌هایی که در زیر نواحی پرجمعیت قرار دارند، هر دو وظیفه - محدود کردن تلفات غیرنظامیان و ماندن در بالای روایت – را چالش‌برانگیزتر می‌کنند.