به گزارش اکوایران، باراک اوباما تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای از درگیری بین اسرائیل و غزه ارائه کرد و به هزاران دستیار سابق خود گفت که همه آنها «تا حدی شریک» در خونریزی کنونی بودند.

به گفته نیویورک‌تایمز، او در مصاحبه‌ای که توسط کارکنان سابقش برای پادکست «پاد سیو امریکا» انجام شد، گفت: «من به این موضوع نگاه می‌کنم، و به گذشته فکر می‌کنم، در دوران ریاست‌جمهوری‌ام چه کاری می‌توانستم انجام دهم تا این موضوع را با همه تلاشی که کردم جلو ببرم؟ اما بخشی از من هنوز هم می‌گوید: «خب، آیا کار دیگری هم می‌توانستم انجام دهم؟»

اوباما در حالی وارد کاخ سفید شد که متقاعد شده بود می‌تواند رئیس‌جمهوری باشد که درگیری چند دهه‌ای بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را حل کند. او پس از سال‌ها اصطکاک و بی‌اعتمادی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که از برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور برای توافق هسته‌ای ایران و درخواست‌های او از اسرائیل برای تعلیق شهرک‌سازی‌های جدید ناامید شده بود، سمت خود را ترک کرد.

باراک اوباما در اظهارات روز جمعه خود که در گردهمایی کارکنان سابقش در شیکاگو ایراد شد، احساسات شدیدی را که جنگ برانگیخته بود اذعان کرد و گفت: «این مشکلی با یک قرن قدمت است که رو آمده است.»

او رسانه‌های اجتماعی را به دلیل تشدید اختلافات و کاهش یک مناقشه بین‌المللی به آنچه که او شعاری می‌دانست، مقصر دانست.

با این حال، اوباما در آنچه ظاهراً تلاش برای ایجاد تعادل بین قتل‌های هر دو طرف بود از دستیاران پیشین خود خواست که «تمام حقیقت را در نظر بگیرید.» اوباما گفت: «کاری که حماس انجام داد وحشتناک بود و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. و همچنین آنچه حقیقت دارد این است که اشغال و آنچه بر فلسطینی‌ها می‌گذرد غیرقابل تحمل است.»

او ادامه داد: «و در عین حال آنچه که درست است این است که تاریخچه‌ای از قوم یهود وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شود، مگر اینکه پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر پدربزرگ و مادربزرگ شما، یا عمو یا عمه شما داستان‌هایی درباره جنون یهودستیزی برای شما تعریف کنند. و آنچه حقیقت دارد این است که همین حالا افرادی می‌میرند که هیچ ارتباطی با آنچه حماس انجام داد ندارند.»

با این حال، به نظر می‌رسد که باراک اوباما محدودیت‌های تفکر خود را درباره پر کردن شکاف‌ها و پذیرش پیچیدگی‌ها تصدیق می‌کند: «حتی آنچه که من گفتم، که بسیار قانع کننده به نظر می‌رسد، هنوز به این واقعیت پاسخ نمی‌دهد که بسیار خوب، امروز چطور از کشته شدن بچه‌ها جلوگیری کنیم؟»