به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ساکنان شمال غزه اجازه خواهند داشت از طریق خیابان صلاح‌الدین به سمت جنوب فرار کرده و از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه به وقت محلی به مدت چهار ساعت، امکان عبور و مرور امن فراهم خواهد بود.

به نوشته الجزیره، ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) گفت: «برای امنیت خودتان هم که شده، از این فرصت استفاده کنید و به سمت جنوب و فراتر از شهر غزه بروید».

در گذشته، اسرائیل هشدارهای تخلیه مشابه و اولتیماتوم‌هایی برای حدود ۳۰۰ هزار غیرنظامی که هنوز در شمال نوار هستند را صادر کرد تا به سمت جنوب حرکت کنند. با این حال، علاوه بر چالش‌های لجستیکی، از جمله در دسترس نبودن حمل‌ونقل و سوخت و همچنین آوار ساختمان‌ها و جاده‌های تخریب‌شده، چالش‌های ایمنی نیز بالا بوده است.

چندین گزارش نشان می‌دهد که حملات هوایی مرگبار و آتش توپخانه، کاروان‌هایی را هدف قرار دادند که به هشدار اسرائیل توجه کرده و در حال تخلیه بخش شمالی نوار بوده‌اند. سازمان ملل گزارش داد که حدود ۳۰ هزار نفر پس از اینکه به این نتیجه رسیدند که خطرات جنوب و شمال غزه تفاوتی ندارد، تصمیم به بازگشت به شمال گرفتند.