به گزارش اکوایران، طبق این مصوبه، ‌زمان سربازی به ۱۲ ماه کاهش پیدا می‌کند و ‌مشمولان بالای ۳۰ سال که دارای ۲ فرزند هستند، از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

همچنین قرار است ‌دانشجویان خارج از کشور و مشمولان غائب تعیین تکلیف شوند.

اعضای کمیسیون تلفیق در شرایطی این مصوبه را تصویب کرده‌اند که در سال‌های اخیر یک اصل، همواره مانعی بزرگ در برابر پیشنهاداتی بوده که در خصوص خدمت سربازی از سوی دولتی‌ها یا مجلسی‌ها مطرح و به تصویب رسیده. این اصل، اصل 110 قانون اساسی نام دارد.

اصل 110 قانون اساسی، وظایف و اختیارات رهبری را مشخص کرده. طبق بند 4 این اصل، فرماندهی کل نیروهای مسلح با رهبر به عنوان فرمانده کل قوا خواهد بود.

به این ترتیب هر تصمیم یا پیشنهادی که در این حوزه گرفته شود، برای به نتیجه رسیدن باید موافقت فرمانده کل قوا را به دست آورده باشد. در غیر این صورت چنانچه بنا به پیشنهاد دولت یا حتی نمایندگان مجلس، مصوبه‌ای به شورای نگهبان برود، احتمالا این شورا نقض قانون اساسی را به آن مصوبه وارد دانسته و آن را رد خواهد کرد.

این اتفاق در سال‌های 1397 و 1401 سابقه داشته است.

در سال 1397، تلاش‌هایی در مجلس برای تغییر قانون خدمت سربازی شکل گرفت. این تلاش‌ها واکنش ستاد کل نیروهای مسلح را در پی داشت. معاون حقوقی و امور مجلس وقتِ این ستاد در پاسخ به تلاش مجلسی‌ها گفته بود: «بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی تصمیم‌گیری در خصوص نیروهای مسلح باید به تایید و موافقت فرمانده معظم کل قوا برسد؛ بنابراین هر طرح و ایده‌ای که بخواهد در قانون سربازی مطرح شود ابتدا باید به تایید مقام معظم رهبری رسیده و پس از آن در مجلس تصویب شود.»

همچنین در سال 1401 هم نمایندگان مجلس پیشنهاداتی درباره سربازی و تعیین تکلیف مشمولین غایب ارایه کرده‌ بودند. در روز بررسی این پیشنهاد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در اخطار قانون اساسی به اصل 110 اشاره کرده و گفته بود: «اگر ما قانون اساسی را رعایت نکنیم، در نهایت شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد خواهد کرد.» این پیشنهاد در نهایت رای نیاورد.

حالا بار دیگر مصوبه‌ای در حوزه خدمت نظام وظیفه البته در کمیسیونی در مجلس به تصویب رسیده که سرنوشت آن معلوم نیست و تنها موافقت اعضای این کمیسیون را با خود دارد.

ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به این مصوبه هنوز واکنشی نداشته ولی این مصوبه برای خوشحال کردن مشمولان، نیازمند پشت سر گذاشتن صحن علنی مجلس، رای مثبت شورای نگهبان و البته با توجه به اصل 110 قانون اساسی، نظر مثبت فرمانده کل قواست.

در این جدول سرنوشت طرح هایی که در سال های اخیر از سوی نهادهای مختلف مطرح شده را گرد آوردیم.

photo_2023-11-06_18-27-58