به گزارش اکوایران، روسیه در آخرین نشانه از تنش‌های رو به افزایش شرق و غرب، روز سه‌شنبه رسماً از یک معاهده امنیتی کلیدی پس از جنگ سرد که برای کاهش تنش‌های احتمالی شرق و غرب طراحی شده بود، خارج شد. 

به گفته رویترز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: در ساعت 00:00 روز 7 نوامبر 2023، روند خروج روسیه از CFE (معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا) به پایان رسید. بنابراین سند حقوقی بین‌المللی که در سال 2007 اعتبار آن توسط کشور ما تعلیق شده بود، بالاخره برای ما به تاریخ پیوست.

معاهده 1990 که در پایان جنگ سرد مذاکره و منعقد شد و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین امضا شد، محدودیت‌هایی را برای استقرار تجهیزات نظامی برای حفظ تعادل نظامی بین ناتو و کشورهای پیمان ورشو در آن زمان تعیین کرد.

روسیه مشارکت خود در این معاهده را در سال 2007 به حالت تعلیق درآورد و مشارکت فعال خود را در سال 2015 متوقف کرد.

در ماه مه 2023، درست در زمان جنگ در اوکراین که روسیه در فوریه 2022 به راه انداخت، رئیس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین در فرمانی از این پیمان انتقاد کرد و ناتو را به دلیل «تضعیف امنیت یورو آتلانتیک» محکوم کرد.

جنگ در اوکراین بدترین بحران را در روابط مسکو با غرب از زمان اعماق جنگ سرد ایجاد کرده است، به طوری که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آخر هفته گفت که روابط با ایالات متحده زیر صفر است.

وزارت امور خارجه روسیه گفت: «پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا، در پایان جنگ سرد منعقد شد، زمانی که شکل‌گیری معماری جدید امنیت جهانی و اروپایی مبتنی بر همکاری ممکن به نظر می‌رسید و تلاش‌های مناسبی انجام شد.»

این وزارتخانه افزود، اقدامات ایالات متحده برای گسترش ناتو منجر به «دور زدن آشکار» محدودیت‌های گروه توسط کشورهای متحد شد، «بنابراین، معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا، در شکل اصلی خود ارتباطش با واقعیت را از دست داد.»