به گزارش اکوایران،‌ حملات جدید علیه پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و سوریه نگرانی‌ها در مورد بروز درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است. در حالی که نیروهای مقاومت منطقه نسبت به افزایش حملات خود علیه نیروهای آمریکایی تهدید کرده‌اند، ایالات متحده نیز نیروهای کمکی خود را به منطقه اعزام کرده است. کاخ سفید به این گروه‌ها و متحدینش هشدار داده که به نیروهای آمریکایی حمله نکنند.

به نوشته المانیتور، در حالی که پنتاگون یک زیردریایی هسته‌ای کلاس اوهایو را به منطقه فرستاد تا به دو گروه حمله ناو هواپیمابر با ادعای تلاش برای بازدارندگی ایران و متحدینش بپیوندد، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در روزهای اخیر تحت سیل حملات موشکی و پهپادی جدید قرار گرفتند.

افزایش تنش‌ها

یک مقام دفاعی در روز دوشنبه فاش کرد که از روز جمعه تا یک‌شنبه، نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین‌الاسد استان الانبار عراق و در سه پایگاه جداگانه در سوریه حداقل شش پهپاد انتحاری را که به سمت مواضع آن‌ها پرتاب شده بود، سرنگون کرده‌اند.

تنها روز یک‌شنبه، نیروهای آمریکایی در سه حمله به پایگاه هوایی عین‌الاسد و در دو حمله جداگانه به پایگاه‌های التنف و تل بیدار در سوریه، هواپیماهای بدون سرنشین را سرنگون کردند.

مقامات پنتاگون نگفتند که چه گروه‌هایی پشت حملات اخیر بوده‌اند، اما شبه‌نظامیان منطقه‌ای را مقصر حوادث قبلی مشابه می‌دانند. مقام‌های کاخ سفید و پنتاگون مدعیند که ایران را در قبال حملات این گروه‌ها مسئول دانسته و حق دفاع از خود را محفوظ می‌دارد. ژنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع پنتاگون گفته که در حملات اخیر، هیچ سرباز آمریکایی زخمی نشده و هیچ خسارتی وارد نشده است.

یکی از مقامات نظامی آمریکا ادعا کرد از زمانی که جو بایدن مجوز حملات هوایی علیه دو تأسیسات نظامی در شرق سوریه را صادر کرد، هیچ نیروی آمریکایی کشته نشده است. اما پنتاگون در روز دوشنبه فاش کرد که تعداد پرسنل آمریکایی که از حملات قبلی دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند، دو برابر شده است.

رایدر گفت که در مجموع، ۴۶ پرسنل آمریکایی جراحات ناشی از این حملات را گزارش داده‌اند که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در تعداد این گزارش‌هاست. او گفت که از ۱۷ اکتبر و در مجموع، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ۳۸ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. این مقام آمریکایی گفت که نیروهای ائتلاف اکثر این حملات را به لطف «دفاع قوی» خنثی کردند.

در حالی که جنگ اسرائیل علیه حماس وارد ماه دوم خود شده، گروه‌های مقاومت منطقه تهدید کرده‌اند که حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در منطقه افزایش را خواهند داد.

حملات ادامه‌دار نشان می‌دهد که این نیروها قصد عقب‌نشینی ندارند. گروه عصائب اهل الحق در روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد که سفارت و پایگاه‌های آمریکا در عراق را هدف قرار خواهد داد. مقاومت اسلامی عراق نیز در روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که از یک موشک جدید شبیه به نمونه‌های شناخته‌شده قبلی ایرانی رونمایی کرده است.

ضربه سخت به آمریکا

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران نیز روز یکشنبه علنا هشدار داد که اگر واشنگتن «فورا جنگ در غزه را متوقف نکرده و آتش‌بس را برقرار نکند»، آمریکایی‌ها ضربه سختی خواهند خورد.

بایدن و دیگر مقامات آمریکایی بارها به این نیروها و حامیانشان هشدار داده‌اند که حملات علیه نیروهای آمریکایی یا متحدان‌شان را متوقف کنند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما به تنظیم وضعیت نیروهای خود در منطقه ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم که می‌توانیم از نیروها و تأسیسات خود در آنجا محافظت کنیم و به ارسال پیام بازدارندگی قوی ادامه دهیم».

در حالی که واشنگتن به دنبال جلب حمایت نیروهای امنیتی عراق برای سرکوب حملات شبه‌نظامیان است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق به بغداد رفت. توقف بلینکن در عراق که در بحبوحه یک دوره دیدارهای دیپلماتیک از خاورمیانه انجام شد، بدون اعلام قبلی انجام شد که بر نگرانی واشنگتن در مورد امنیت تأکید دارد.

یکی به نعل، یکی به میخ

کاخ سفید در روز دوشنبه تأیید کرد که دولت بایدن با وجود افزایش تماس‌های بین‌المللی و درخواست‌های مکرر مقامات عالی سازمان ملل، هنوز از آتش‌بس حمایت نمی‌کند.

کربی گفت که جو بایدن در روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره احتمال اجرای «وقفه‌های تاکتیکی» جنگ غزه، جهت فرار غیرنظامیان و رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه گفت‌وگو کرد. کربی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که در آغاز این گفتگوها هستیم نه پایان آن‌ها. در ابتدا، اسرائیل در برابر ورود کمک‌های بشردوستانه مقاومت می‌کرد».

از روز یکشنبه، حدود ۳۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه مصر از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد نوار غزه شدند که در مجموع، از ۲۱ اکتبر به ۴۷۶ کامیون رسیده است.

اسرائیل نرمش نشان داد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در هفته گذشته با اشاره به گفتگوهای انجام‌شده در سفر ۱۳ اکتبر خود به اسرائیل، به قانون‌گذاران سنا گفت: «من بارها برای رهبران اسرائیل روشن کردم که حفاظت از غیرنظامیان در غزه هم یک مسئولیت اخلاقی و هم یک ضرورت استراتژیک است».

در روز دوشنبه، کربی اذعان کرد که مقامات آمریکایی نشانه‌هایی از تلاش نیروهای اسرائیلی برای به حداقل‌رساندن تلفات غیرنظامیان دیده‌اند؛ اما او هیچ مدرکی برای ادعای ارائه نداد. کربی گفت: «ما نشانه‌هایی دیده‌ایم که در سناریوهای خاصی تلاش‌هایی برای به حداقل‌رساندن تلفات غیرنظامیان انجام می‌شود؛ اما من نمی‌خواهم در آن اغراق کنم».