به گزارش اکوایران، نیروهای زمینی اسرائیل با هدف شناسایی و از کار انداختن شبکه گسترده تونل‌های شبه‌نظامیان حماس در زیر نوار غزه، این منطقه را محاصره کرده و فاز بعدی عملیات زمینی خود را آغاز کردند.

به نوشته رویترز، از زمانی که رزمنده‌های حماس در یک عملیات برون‌مرزی بی‌سابقه به سرزمین‌های اشغالی حمله کردند، اسرائیل غزه را از هوا کوبیده و از نیروهای زمینی برای تقسیم منطقه ساحلی به دو بخش استفاده کرده است.

شهر غزه پایگاه اصلی حماس در این منطقه محاصره‌شده است. اسرائیل مدعی شده که نیروهایش تا قلب این شهر پرجمعیت پیشروی کرده‌اند؛ در حالی که حماس می‌گوید رزمنده‌هایش خسارات سنگینی به نیروهای متجاوز وارد کرده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «اسرائیل یک هدف دارد: نیروهای حماس در غزه، زیرساخت‌های آن‌ها، فرماندهانشان، سنگرها و اتاق‌های ارتباطاتی».

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت که سپاه مهندسی رزمی اسرائیل با استفاده از وسایل انفجاری شبکه تونلی حماس که صدها کیلومتر در زیر غزه امتداد دارد را نابود می‌کند.

منابعی در حماس و گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی گفتند که تانک‌های اسرائیلی با مقاومت شدید نیروهای حماس که از شبکه تونل‌ها برای کمین استفاده می‌کنند، مواجه شده‌اند.

اشغال دوباره غزه

اسرائیلی‌ها نگرانند که عملیات نظامی ارتش اسرایی که گمان می‌رود در تونل‌ها نگهداری می‌شوند را بیشتر به خطر بیندازند. اسرائیل می‌گوید تا زمانی که اسرا آزاد نشوند، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. حماس نیز می‌گوید تا زمانی که غزه مورد حمله است، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت حماس در غزه، از ۷ اکتبر، بمباران اسرائیل بیش ۱۰ هزار فلسطینی را کشته که حدود ۴۰ درصد آن‌ها کودک هستند.

واشنگتن از موضع اسرائیل مبنی بر اینکه آتش‌بس به سود حماس خواهد بود، حمایت کرده است. اما جو بایدن در روز سه‌شنبه گفت که از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درخواست وقفه‌های بشردوستانه در درگیری‌ها را داشته است.

تاکنون اسرائیل درباره برنامه‌های بلندمدت خود در صورت نابودکردن حماس مبهم بوده است. نتانیاهو در برخی از اولین اظهارات مستقیم درباره این موضوع گفت که اسرائیل به دنبال این است که پس از جنگ «برای مدت نامعلومی» مسئولیت امنیتی غزه را بر عهده بگیرد.

اما مقامات گفتند که اسرائیل علاقه‌ای به اداره این منطقه ندارد. گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که پس از پایان جنگ، نه اسرائیل و نه حماس بر غزه حکومت نخواهند کرد.

اجلاس سران به میزبانی عربستان

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در روز چهارشنبه گفت که این کشور در روزهای آینده میزبان اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی برای بحث در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین خواهد بود.

ابراهیم رئیسی نیز در روز یکشنبه برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به عربستان سعودی سفر می‌کند. این اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران پس از پایان سال‌ها خصومت تهران و ریاض خواهد بود.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در مجمع اقتصاد جدید بلومبرگ در سنگاپور گفت: «هدف از برگزاری این نشست‌ها و دیگر گردهمایی‌ها تحت رهبری عربستان سعودی، حرکت به سمت حل مسالمت‌آمیز مناقشه است».

بحران انسانی

شاخه مسلح حماس در اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که موشک‌هایی را به سمت تل‌آویو شلیک کرده و آژیرهای موشکی در شهر اسرائیل و دیگر شهرهای مرکزی اسرائیل نیز به صدا درآمدند.

طبق آمار سازمان ملل، نزدیک به دو سوم از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه آواره شده و هزاران نفر به بیمارستان‌ها از جمله در پناهگاه‌های موقت در پارکینگ‌ها پناه برده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی به سرعت در تلاشند تا کمک‌ها را به نوار غزه رسانده و اتباع خارجی را از آن خارج کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که یک کاروان کمک‌های بشردوستانه در روز سه‌شنبه در شهر غزه مورد هدف قرار گرفت.

پس از تغییر مسیر، این کاروان تجهیزات پزشکی را به بیمارستان الشفا تحویل داد. این سازمان که این حادثه را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند، گفت که دو کامیون آسیب دیده و یک راننده به طور جزئی زخمی شده است.