به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل گفت که یک سازمان مستقر در سوریه حمله پهپادی روز پنجشنبه را انجام داده است که مدرسه‌ای در شهر ایلات در جنوب اسرائیل را هدف قرار داد و و ارتش در پاسخ، به این گروه حمله کرد.

بنا به گزارش رویترز، ارتش نگفت که چه سازمانی در سوریه این پهپاد را به سمت ایلات در دریای سرخ پرتاب کرده است - شهری که در فاصله تقریباً 400 کیلومتری از نزدیکترین نقطه در خاک سوریه قرار دارد.

اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت سوریه را به طور کامل مسئول «هر گونه فعالیت تروریستی از خاک این کشور» می‌داند. گزارشی مبنی بر تلفات احتمالی این حمله هواپیمای بدون سرنشین که خساراتی به بار آورد، منتشر نشده است.

شهر ایلات در هفته‌های گذشته هدف حملاتی از سوی یمن قرار گرفته است. روز پنجشنبه، حوثی‌ها که بخش‌هایی از یمن از جمله صنعا، پایتخت را اداره می‌کنند، گفتند که موشک‌های بالستیک را به سمت اهداف نظامی در ایلات شلیک کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی «پیکان» موشکی را که در نزدیکی دریای سرخ به سمت اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری کرد و سامانه دفاعی پاتریوت «هدف مشکوکی» را در صحرای جنوبی نقب رهگیری کرد.

ایلات دروازه تجاری اصلی اسرائیل از طریق دریای سرخ است.

دانیل مولر، تحلیلگر شرکت امنیت دریایی بریتانیا، آمبری، گفت که اصابت روز پنجشنبه پهپاد «اولین آسیب تایید شده در شهر ایلات از زمان آغاز درگیری‌های 7 اکتبر خواهد بود.»

آب‌های نزدیک اسرائیل توسط شرکت‌های بیمه دریایی منطقه‌ای پرخطر در نظر گرفته می‌شود و هر کشتی ملزم به پرداخت حق بیمه خطر جنگ اضافی است. منابع می‌گویند که این حق بیمه در هفته‌های اخیر 10 برابر شده است و ده‌ها هزار دلار به هزینه هر سفر اضافه می‌کند. و این به معنای هزینه حمل و نقل بالاتر است.