به گزارش اکوایران، در بیانیه پایانی اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب که امروز به میزبانی عربستان سعودی در شهر ریاض برگزار شد، بر لزوم اتخاذ تصمیمی "قاطع و الزام‌آور" توسط شورای امنیت برای توقف حملات اسرائیل به نوار غزه تاکید شد.
به نوشته خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه همچنین از اعضای شورای امنیت خواسته شده با صدور قطعنامه لازم، نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه توسط اسرائیل را مهار نماید.
سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس ریاض در بیانیه پایانی عدم صدور قطعنامه الزام‌آور و تصمیم‌گیری قاطع از سوی شورای امنیت را به منزله نوعی همدستی با اسرائیل در راستای حملات به نوار غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی معرفی کردند.
در بخش دیگری از بیانیه پایانی اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بر اهمیت آغاز تحقیقات فوری درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین توسط دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تاکید شده است.
رهبران کشورهای اسلامی و عربی شرکت کننده در اجلاس ریاض همچنین با محکوم کردن تلاش اسرائیل برای کوچ اجباری مردم فلسطین به ویژه نوار غزه، خواستار لغو فوری محاصره غزه و ورود فوری مواد غذایی، دارو و سوخت منطقه شدند.