به گزارش اکوایران، با افزایش خشونت‌ها در غزه، امارات متحده عربی تلاش می‌کند تا روابط دیپلماتیک تازه شکل‌گرفته با اسرائیل را حفظ کرده و در عین حال، خشم فزاینده در جهان عرب نسبت به افزایش تعداد تلفات جنگ را کنترل کند. به گفته برخی منابع، ابوظبی قصد دارد با وجود اعتراضات، روابط خود با اسرائیل را حفظ کند.

به نوشته رویترز، چهار منبع خبر دادند که امارات متحده عربی قصد دارد علی‌رغم اعتراضات بین‌المللی به تلفات فزاینده جنگ غزه، روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را حفظ کرده و امیدوار است در عین حفاظت از منافع خود، نفوذ معتدلی بر کمپین جنگی اسرائیل داشته باشد.

ابوظبی برجسته‌ترین کشور عربی بود که طی ۳۰ سال گذشته و بر اساس توافق‌نامه ابراهیم روابط دیپلماتیکش با اسرائیل را در سال ۲۰۲۰ برقرار کرد. این امر راه را برای سایر کشورهای عربی برای ایجاد روابط با اسرائیل با شکستن تابوی عادی‌سازی روابط بدون ایجاد کشور فلسطین را هموار کرد.

افزایش تلفات حمله اسرائیل به نوار غزه خشم را در پایتخت‌های عربی برانگیخته است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی در ماه گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفتگو کرد. مقامات امارات علناً اقدامات اسرائیل را محکوم کرده و بارها خواستار پایان به خشونت‌ها شده‌اند.

یک مقام اماراتی در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر درباره این ماجرا گفت که اولویت فوری امارات برقراری آتش‌بس و باز‌کردن کریدورهای بشردوستانه است.

این کشور قدرتمند عرب خلیج فارس با کمک ثروت نفتی خود، نفوذ قابل توجهی در امور منطقه‌ای دارد. این کشور همچنین شریک امنیتی ایالات متحده و میزبان نیروهای آمریکایی است.

این چهار منبع گفتند که علاوه بر صحبت با اسرائیل، امارات برای تعدیل مواضع عمومی کشورهای عربی تلاش کرده تا پس از پایان جنگ، امکان بازگشت به گفتگوهای جامع وجود داشته باشد.

در گرماگرم مذاکرات با میانجیگری قطر برای آزادی تعداد محدودی از اسرای اسرائیلی در ازای وقفه‌ای در درگیری، شیخ محمد در روز پنجشنبه در ابوظبی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار کرد تا در مورد درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه گفتگو کند.

شیخ محمد پس از گفتگوهای خود در شبکه‌های اجتماعی گفت: «امارات و قطر بر لزوم پیشبرد تلاش‌های کاهش تنش و تأمین صلح عادلانه، پایدار و همه‌جانبه در منطقه تأکید می‌کنند».

به گفته مقامات فلسطینی، علی‌رغم روابط نزدیک‌تر اقتصادی و امنیتی با اسرائیل که در سه سال گذشته شکل گرفته است، ابوظبی در مهار حمله اسرائیل به غزه که منجر به کشته‌شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده است، موفقیت چندانی نداشته است.

این چهار منبع گفتند که با توجه به این بن‌بست سیاسی، امارات متحده عربی به طور فزاینده‌ای از مهم‌ترین شریک امنیتی خود، یعنی واشنگتن که به اعتقاد ابوظبی فشار کافی برای پایان‌دادن به جنگ اعمال نمی‌کند، ناامید شده است.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات گفته که واشنگتن باید به سرعت به درگیری پایان داده و روندی را برای حل مشکل چنددهه‌ای اسرائیل و فلسطین از طریق رسیدگی به آوارگان، مرزکشی‌ها و قدس شرقی آغاز کند.

امارات به طور علنی ابراز نگرانی کرده که اکنون، این جنگ خطر برافروختن تنش‌های منطقه‌ای و موج جدیدی از افراط‌گرایی در خاورمیانه را همراه خواهد داشت.

یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفت که اکنون کشورهای عربی تشخیص داده‌اند که ایجاد روابط با اسرائیل بدون پرداختن به موضوع فلسطین ممکن نیست.

روابط مستحکم

به گفته این منابع، امارات همچنان میزبان سفیر اسرائیل بوده و هیچ نشانه‌ای برای پایان‌دادن به روابط دیپلماتیک آن‌ها وجود ندارد که نشان‌دهنده اولویت استراتژیک بلندمدت ابوظبی است.

انگیزه این توافق تا حدی ناشی از نگرانی‌های مشترک در مورد تهدید ناشی از ایران و همچنین تنظیم مجدد سیاست خارجی ابوظبی مبتنی بر اقتصاد بود. امارات ایران را تهدیدی برای خود می‌داند، اگرچه در سال‌های اخیر گام‌های دیپلماتیکی برای تنش‌زدایی برداشته است.

در سه سال پس از عادی‌سازی، اسرائیل و امارات روابط اقتصادی و امنیتی نزدیکی از جمله همکاری دفاعی ایجاد کرده‌اند. اسرائیل پس از حملات موشکی و پهپادی به ابوظبی در اوایل سال ۲۰۲۲ توسط جنبش حوثی‌های یمن، سامانه‌های دفاع هوایی امارات را تأمین کرد.

بر اساس داده‌های اسرائیل، تجارت دوجانبه از سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است. گردشگران اسرائیلی به هتل‌ها، سواحل و مراکز خرید امارات متحده عربی که یک قدرت نفتی اوپک و یک مرکز تجاری منطقه‌ای است، هجوم آورده‌اند.

یکی از این منابع که یک دیپلمات ارشد مستقر در خاورمیانه است، می‌گوید که امارات متحده عربی چیزهایی از رابطه با اسرائیل به دست آورده که نمی‌خواهد از دست بدهد.

با این حال، حتی قبل از حمله ۷ اکتبر، ابوظبی از شکست کابینه راست‌گرای اسرائیل در جلوگیری از گسترش شهرک‌های یهودی در کرانه باختری و بازدید مکرر اسرائیلی‌های مذهبی راست‌گرا از محوطه مسجدالاقصی نگران بوده‌اند.

هیچ یک از چهار منبع احتمال قطع رابطه امارات با اسرائیل، در صورت تشدید بحران فلسطین را رد نکردند.

منابع گفتند که جابه‌جایی جمعیت فلسطینی از نوار غزه یا کرانه باختری به مصر یا اردن خط قرمزی برای ابوظبی است.

جیمز دورسی، کارشناس ارشد دانشگاه ملی سنگاپور گفت که جنگ غزه این تصور را که همکاری اقتصادی به تنهایی می‌تواند منطقه‌ای با ثبات را ایجاد کند، بی‌اعتبار کرده است. او به رویترز گفت: «خاورمیانه جدید بر روی زیرساخت‌های بسیار شکننده‌ای ساخته شده است».

دشمن مشترک

اسرائیل درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس فوری را رد کرده است. نتانیاهو گفته که تا زمانی که اسرا بازگردانده نشوند، حمله متوقف نخواهد شد. کابینه او متعهد شده که حماس را نابود کند.

ابوظبی ضمن انتقاد از رفتار اسرائیل در جنگ، حماس را نیز به دلیل حمله ۷ اکتبر محکوم کرده است. امارات، گروه حماس و سایر اسلام‌گرایان را تهدیدی برای ثبات خاورمیانه و فراتر از آن می‌داند.

یکی از این منابع گفت: «امارات علاقه‌ای به حماس ندارد. چرا که یکی از شاخه‌های اخوان‌المسلمین است».

امارات متحده عربی حملات و فشارها علیه اخوان‌المسلمین مصر، قدیمی‌ترین سازمان اسلام‌گرا در جهان عرب را رهبری کرده است.

امارات به عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر کمک کرد تا محمد مرسی از اخوان‌المسلمین را در سال ۲۰۱۳ سرنگون کند. امارات پس از برکناری مرسی، میلیاردها دلار به مصر کمک کرد.

ابوظبی همچنین در سال ۲۰۱۹ عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهور سابق اسلام‌گرای سودان را رها کرد که در نهایت منجر به سقوط قدرت اخوان‌المسلمین پس از دهه‌ها تسلط بر سیاست سودان شد. پیش از آن، امارات میلیاردها دلار به خزانه سودان تزریق کرده بود.