به گزارش اکوایران، بیمارستان الشفا همچنان در محاصره نظامی قرار داشته و تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیل از همه طرف و در فاصله چند صد متری این مرکز بهداشتی موضع گرفته‌اند. آن‌ها به طور مکرر بیمارستان را هدف قرار داده و پهپادهای تهاجمی نیز در ارتفاع کم بر فراز منطقه در حال پرواز هستند.

به نوشته الجزیره، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز با ابراز نگرانی در مورد تعداد دلخراش تلفات غیرنظامیان در حمله اسرائیل به غزه، از اسرائیل خواسته تا حملاتش به بیمارستان‌ها را متوقف کند.

وانگ در روز یکشنبه گفت: «من این نکته را در رابطه با بیمارستان‌ها و امکانات پزشکی بیان می‌کنم: قوانین بشردوستانه بین‌المللی مستلزم حفاظت از بیمارستان‌ها، بیماران و کارکنان پزشکی است».

او افزود: «ما از اسرائیل می‌خواهیم که حمله به بیمارستان‌ها را متوقف کند. جامعه بین‌المللی با نگاه به آنچه در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد، به اسرائیل می‌گوید که این‌ها امکاناتی هستند که مصونیت بین‌المللی دارند».

با این حال، وانگ از درخواست آتش‌بس فوری در غزه خودداری کرد. او تصریح کرد: «ما به گام‌هایی برای آتش‌بس نیاز داریم و این گام‌ها نمی‌تواند یک‌طرفه باشد».

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا درباره هماهنگی با آمبولانس‌ها و صلیب سرخ برای تخلیه بیماران و نوزادان صحبت می‌کرد. اما جابه‌جایی نوزادان غیرممکن است؛ زیرا اکثر بیمارستان‌های شمال غزه زیر آتش سنگین قرار داشته، برق ندارند و همچنین فاقد منابع لازم برای درمان مناسب بیماران هستند.

پس از آن که مدیر بیمارستان گفت که دو نوزاد نارس به دلیل قطع برق جان خود را از دست داده‌اند، ارتش اسرائیل اعلام کرده با همکاری با بیمارستان الشفا، بیماران را تخلیه خواهد کرد.

جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل در اوایل صبح یکشنبه گفت: «ما با مقامات محلی غزه، مدیر  بیمارستان و دیگران در تماسیم و به آن‌ها اطلاع می‌دهیم که برای تخلیه به چه مناطقی می‌توانند مراجعه کنند. ما در تلاشیم تا انتقال ایمن بیماران باقی‌مانده را نیز هماهنگ کنیم».

ارتش اسرائیل همچنین پیشنهاد داده بود تا نوزادان را به جای امنی منتقل کند که مدیر بیمارستان با این پیشنهاد مخالفت کرد.

مقامات نظامی اسرائیل روز شنبه گفتند که برای هماهنگی انتقال بیماران به مرکز دیگر با بیمارستان تماس گرفته‌اند.