به گزارش اکوایران، جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیانیه پایانی اجلاس فوق العاده سران عربی و اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.

به نوشته میدلیست‌نیوز، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: محکومیت ها و فراخوان هایی که در بیانیه پایانی اجلاس فوق العاده سران عربی و اسلامی آمده، گویی از سوی سازمانی غیرمرتبط به حوادث غزه و کرانه باختری و جنایات علیه مردم آن صادر شده و نه از سوی نشستی با شرکت 57 کشور و گویی فاقد هرچیزی است و جز درخواست و فراخوان تاثیری ندارد.

در این بیانیه آمده است: بیانیه پایانی این اجلاس بازتاب انکار وظایف کشورهای عربی و اسلامی و شانه خالی کردن آنان از مسئولیت خود در حمایت از امنیت ملی، عربی و اسلامی و رها کردن فلسطین و مردم آن در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی اش است.

جنبش جهاد اسلامی ضمن ابراز شگفتی شدید نسبت به آنچه در بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در مورد تاکید بر پایبندی به ابتکار صلح عربی سال 2022 آمده، یادآوری کرد که پیش شرط صلح با تل آویو و برقراری روابط عادی با آن، پایان اشغالگری تمامی سرزمین های فلسطینی و عربی است.

این بیانیه افزوده: شاید اگر کشورهای عربی و اسلامی که با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط کرده اند، اقدام به قطع روابط خود با این رژیم می کردند، این بیانیه اعتبار می یافت.

در پایان بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین آمده است: تصمیمات مندرج در بیانیه پایانی اجلاس این پیام را به ملت های عربی و اسلامی می رساند که حکومت های آنان از حمایت از ملت های خود و دفاع از مقدسات امت اسلامی ناتوانند و مردمشان در برابر رژیم صهیونیستی و دولت امریکا رها شده اند.

گفتنی است در بیانیه اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی و اسلامی که روز گذشته برای بررسی اوضاع جاری فلسطین در ریاض برگزار شد، از همه کشورها خواسته شد تا صادرات سلاح و گلوله به اسرائیل را متوقف کنند. کشورهای شرکت کننده در این بیانیه اعلام کردند که توصیف این جنگ انتقامی به عنوان دفاع از خود یا توجیه آن تحت هر بهانه ای را رد می کنیم.

این نشست همچنین خواستار شکست محاصره غزه و وارد کردن کاروان های کمک های بشردوستانه از سوی کشورهای عربی، اسلامی و سایر کشورها در سطح بین الملل شد. در این بیانیه آمده است که تا زمانی که ملت فلسطین امنیت و صلح نداشته باشد، اسرائیل و هیچ کشور دیگر در منطقه از امنیت و صلح برخوردار نخواهد بود.

نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، از سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی خواست درخصوص استفاده اسرائیل از این سلاح ها تحقیق کند.

نشست مذکور از دادگاه بین المللی لاهه خواست تحقیق درخصوص جنایت جنگی از سوی اسرائیل را تکمیل کند. نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در اسرع وقت شد.