به گزارش اکوایران، محور رایزنی های جو بایدن و شی جین پینگ که در پس زمینه تلاش های اخیر برای تثبیت روابط ایالات متحده و چین برگزار می شود، طیف گسترده ای از موضوعات را در بر خواهد گرفت، با این حال آنگونه که ناظران می گویند، به واسطه فعل و انفعال های پکن در تنگه تایوان، آینده این منطقه به عنوان تهدیدی بالقوه بر رایزنی های آتی رهبران دو قدرت سایه خواهد انداخت.با این حال، از منظر این گروه، اگر رهبران چین و آمریکا برای گرم شدن روابطشان عزمشان را جزم کرده باشند، این احتمال وجود دارد که موضوع تایوان به حاشیه رفته و در مقابل بر حوزه‌هایی چون سیاست‌های آب و هوایی و تجارت تمرکز شود، حوزه هایی که در چارچوبشان فضا برای سازش بسیار است و تحققشان مستلزم باورهای واقع بینانه در باب نتایج ملموس خواهد بود.

تایوان؛ تهدیدی بالقوه برای واشنگتن

به نوشته اقتصادنیوز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و ژنرال ژانگ یوشیا بر این مقوله تاکید دارند که استقلال تایوان، چالشی مهم در روابط ایالات متحده و چین است و پکن برای حراست از حاکمیت خود بر این جغرافیا به هر اهرمی متوسل شده و از موضعش اندکی عقب نشینی نخواهد کرد.در همین حال، با وجود پیشرفت‌های نظامی چین، پکن زمان را به نفع خود دانسته و بر حفظ وضعیت موجود در روابط بین تنگه‌ای تاکید دارد.با این همه موضع اخیر دولت بایدن مبنی بر کمک تسلیحاتی به تایوان، فراتر از سلاح های سنتی، سیگنالی قدرتمند به چین است که نشان می دهد، واشنگتن خود را برای مقابله با جاه طلبی ها و یا تجاوز احتمالی چین به این تنگه استراتژیک آماده کرده، این موضع گیری در شرایطی اتخاذ شد که افکار عمومی تایوان هنوز در باب کمک ایالات متحده به این سرزمین در صورت حمله احتمالی چین، تردید دارد.

0b18bbc0-05c5-43b4-b5c2-5f685bf3a0a9

پکن عقب نشینی نمی کند

آنگونه که نشنال اینترست نوشته، از آنجایی که ایالات متحده و چین هر دو رویاروی خواسته های طرف مقابل در تنگه تایوان قرار دارند، این واقعیت باقی می ماند که فضای کمی برای مذاکره در مورد تایوان وجود دارد. بعید است که لفاظی های اتحاد چین و موضع گیری نظامی این بازیگر، به ویژه پیش از انتخابات تایوان در ژانویه ملایم شده یا کاهش یابد، بالاخص در شرایطی که دولت بایدن فارغ از فشارهای تحمیلی پکن، هنوز بر حراست از امنیت این تنگه و استقلالش تاکید دارد.شی جین پینگ و جو بایدن در اجلاس پیش رو با چالش های اساسی روبرو خواهند بود، دو رهبر طبیعتا در محیطی مملو از بی اعتمادی و جایی که فشارهای داخلی کمک چندانی به تشویق گفتگوی سازنده نمی کند، قرار خواهند گرفت. به گفته گروهی از تحلیلگران، در چنین شرایطی، رهبران دو کشور باید تلاش کنند تا به جای اتخاذ موضع سختگیرانه و تمرکز صرف بر تنگه تایوان، در باب موضوعات دیگری نیز رایزنی داشته باشند.

222222222

فرصت سازی برای آب شدن بخ ها

موضوعاتی چون توافق‌نامه‌های اخیر آب و هوایی (کاپ 28) از جمله موضوعاتی است که هر دو کشور می‌توانند در باب هماهنگی سیاست‌های آب و هوایی نقش محوری گسترده‌تری ایفا کنند.بایدن، در حالی که محدودیت های اعمالی بر انتقال فن آوری را حفظ می کند، ممکن است به دنبال تمرکز بر راه هایی جهت کاهش سایر موانع تجاری نیز باشد.علاوه بر این، رهبران دو کشور ممکن است در راستای محدود کردن گسترش جنگ اسرائیل و حماس یا جلوگیری از تشدید تنش کره شمالی راه حل های مشترکی پیدا کنند. از منظر ناظران، چین و آمریکا می بایست، در پهنایی وسیع تر، انتظارات را مدیریت کرده و نشست سران را وسیله‌ای برای اطمینان از گفت‌وگوی آزاد بدانند که می‌تواند منجر به آب شدن تدریجی یخ ها شود.

Blinken Wang Taiwan

جهان در آستانه رقابت هسته ای

با این همه آنگونه که گروهی مدعی اند، رقابت کلی ایالات متحده و چین و تنش های فزاینده بر سر تایوان نشان می دهد که دستیابی به این اهداف دشوار خواهد بود. در واقع، گسترش توان هسته‌ای چین بیش از آن که موجب تنش زدایی شود به تنش ها دامن می زند. اگرچه رهبران چین ممکن است تلاش‌هایشان در راستای نوسازی هسته‌ای را در راستای سیاست تدافعی تبیین کنند، سیاست‌گذاران و استراتژیست‌ها مستقر در واشنگتن خواستار پاسخی قوی هستند. پکن این توان را دارد تا ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش دهد، سیستم‌های حمل و نقل جدید را مستقر و کلاهک هسته‌ای کم بازده تولید کند - تحرکاتی که از منظر ایالات متحده تهدیدآمیز است. بنابراین، پاسخ ایالات متحده به برنامه های اخیر چین، که خود به شدت تحت تاثیر تغییرات در استراتژی هسته ای ایالات متحده است، می تواند فرایند چرخه کنش-واکنش را سرعت بخشیده و به طور بالقوه مسابقه تسلیحات هسته ای در ابعادی وسیع را کلید بزند.