به گزارش اکوایران، رأی دهندگانی که سه‌شنبه پای صندوق رأی رفتند، همین حالا هم از آینده وحشت دارند.

به نوشته اریک بوئم در ریزن، تکرار احتمالی رقابت رئیس‌جمهور جو بایدن و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در روز انتخابات سال 2024 -فقط 362 روز دیگر باقی مانده و پیش از اینکه متوجه شوید از راه می‌رسد- متأسفانه روز به روز محتمل‌تر می‌شود. این مسئله همچنین دو حزب بزرگ را متهم می‌کند که نمی‌توانند کاندیداهایی را مطرح کنند که بتوانند قدرت را از این جفت مسنی بگیرند که کشور را در معرض تجربۀ دوبارۀ کارزار عمدتاً ناخوشایند سال 2020 قرار دهند.

حالا دیگر همه می‌دانند اکثر رأی دهندگان از ترامپ و بایدن خوششان نمی‌آید اما در نظرسنجی که بلافاصله پس از رأی‌گیری دیروز در اوهایو انجام شد، ظاهراً رکورد جدیدی ثبت شده است. به گفتۀ سی‌ان‌ان: «فقط حدود یک چهارم رأی دهندگان گفتند فکر می‌کنند بایدن باید دوباره نامزد ریاست‌جمهوری شود. اما وضع رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ، که در حزب جمهوری‌خواه پیشتاز است، اندکی بهتر است: حدوداً فقط یک سوم این حوزۀ انتخابیه فکر می‌کند که باید تلاش مجددی برای ورود به کاخ سفید داشته باشد.»

ترامپ هم در سال 2016 و هم در سال 2020 اوهایو را با 8 درصد اختلاف برد و تقریباً بدون شک می‌شود گفت که در سال 2024 هم او را به بایدن ترجیح خواهند دهند -با تشکر از حزب‌گرایی سلبی. اما همین مسئله گویای این واقعیت است که چه تعداد اندکی از رأی دهندگان ایالتی می‌خواهند که او بار دیگر برای ورود به کاخ سفید اقدام کند.

اگر در حال حرکت به سوی رقابت مجدد میان یک متصدی نامحبوب و یک متصدی سابق نامناسب بودیم، به اندازۀ کافی وضع‌مان بد بود. اما این انتخابات به رقابت میان پیرترین کاندیداهای ریاست‌جمهوری تاریخ بدل خواهد شد. ترامپ، در صورت برد، مدال پیرترین فرد تحلیف شده را پس خواهد گرفت -که در حال حاضر در اختیار بایدن است که آن را از ... ترامپ گرفت.

طی چند سال گذشته، هر دو کاندیدا به خوبی شواهدی از زوال قوای ذهنی‌شان به نمایش گذاشته‌اند و با توجه به سن‌شان دلیلی ندارد که آدم باور کند این جریان برعکس خواهد شد.

به همین دلیل، احتمالش روز به روز بیشتر می‌شود که یکی از آنها یا هر دو نفرشان در میانۀ کارزار دچار مشکلات پزشکی -یا بدتر- شوند. بهترین راه مقابله با این احتمال این است که همین حالا هر دو نفرشان از رقابت خارج شوند یا اینکه رأی دهندگان آنان را در انتخابات مقدماتی کنار بگذارند.

از آنجا که چنین مسئله‌ای نامحتمل به نظر می‌آید، بهتر است همه با برنامه‌های احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه برای مدیریت این احتمال آشنا شوند. همانطور که لیز مایر در ریل کلیر پالیتیک اشاره کرد، هر دو حزب اجازه دارند جای خالی ناشی از مرگ یا ناتوانی نامزد ریاست‌جمهوری را پر کنند. عملاً یعنی 160 الی 200 نفر نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه را انتخاب خواهند کرد.

نکتۀ مثبت این سناریو این است که هر کسی که انتخاب شود، احتمالاً کمتر از ترامپ و بایدن منفور باشد.

اما چنین نتیجه‌ای برای دموکراسی آمریکایی زشت است. اما خب اوضاع از این قرار است. رأی دهندگان مدام در نظرسنجی‌ها می‌گویند که خواهان نامزدیِ کسی -هر کسی، لطفاً- دیگرند. هنوز فرصت دارند که این مسئله را ممکن کنند اما از آنجا که کمتر از یک سال به روز انتخابات مانده، شمارش معکوس شروع شده است.