به گزارش اکوایران، در بحبوحه بمباران بی‌امان یک ماهه نوار غزه، تمرکز بر جبهه سوریه و لبنان با اسرائیل به حاشیه رفته است. اما در پس درگیری‌های نامنظم و حملات موشکی منفرد، «جنگ در سایه‌» عمیق‌تری پنهان است که خطر فوران آن وجود دارد.

به نوشته المانیتور، جبهه شرقی اسرائیل، سوریه - که اغلب یک هدف قابل پیش‌بینی برای حملات هوایی اسرائیل است - شاهد تشدید جنگ در مرزها و اطراف پایگاه‌های ایالات متحده بوده است. ارتش آمریکا از زمان شروع جنگ در غزه سه دور حمله هوایی در سوریه انجام داده است که در پاسخ به حملات پهپادی به پایگاه‌هایش بوده است.

اسرائیلی‌ها –به طور بی‌سابقه‌ای برای چهارمین بار در یک ماه گذشته- فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب را با حملات شدید هوایی از دسترس خارج کردند. از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، فرودگاه‌های سوریه تحت رگبارهای مداوم بوده‌اند که منجر به فلج شدن تقریباً کل صنعت هوانوردی این کشور در نتیجه بمباران مستقیم و جدی باندهای پرواز در موارد متعدد شده است.

تنها ناجی سوری‌ها، توانایی فرود پرواز‌های باقی مانده در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه بوده است که تحت کنترل روسیه است و اسرائیل از حمله به آن تحت هر شرایطی خودداری می‌کند.

حملات به ویژه در دمشق- که منجر به کشته شدن دو کارگر و ایجاد سه دهانه بزرگ در باند فرودگاه شد -تلاشی پیشگیرانه برای جلوگیری از دخالت احتمالی سوریه در جنگ اسرائیل و حماس و توقف ارسال تسلیحات به پایتخت سوریه بود.

فلج هوایی سوریه

پس از ترمیم آسیب اولیه در باند فرودگاه، تیم‌های تعمیر و نگهداری سوریه هنوز در حال ارزیابی باند بودند که موشک دیگری در روشنایی روز به باند اصابت کند. ارتش سوریه این اقدام را «تلاش ناامیدانه اسرائیل برای منحرف کردن توجه از درگیری غزه» خواند.

یکی از کارکنان سوری در فرودگاه بین‌المللی دمشق به المانیتور گفت که حملات پیاپی اسرائیل به فرودگاه تنها یک ساعت پس از تعمیر باند انجام شد. او گفت: «باند فرودگاه یک آسفالت معمولی نیست. چندین لایه و پیچیدگی دارد. پس از [اولین] حمله ما روزها را صرف بازسازی باند فرودگاه کردیم.تعمیرات تازه تکمیل شده بود که راکت دیگری به باند فرودگاه اصابت کرد.»

AP22257490929910

پس از این که حملات فرودگاه ها را فلج کرد، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد تأیید کرد که این حمله به طور موقت سرویس هوایی سازمان ملل در هر دو فرودگاه را که برای خدمت به برنامه‌های بشردوستانه سوریه فعالیت می‌کند، متوقف می‌کند. این کمک‌ها همچنان متوقف شده است.

حملات از داخل سوریه به طور همزمان به مناطق مرزی با اسرائیل و تأسیسات نیروهای آمریکایی توسط گروه‌های مقاومت در این کشور انجام شده و عنصری از نوسان را در سطح منطقه‌ای به جنگ غزه اضافه کرده است.

در حالی که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در یک سخنرانی از تعهد به تشدید کامل تنش با اسرائیل خودداری کرد، او به شکلی جسورانه ‌گفت: «آنچه در جبهه ما [لبنان] می‌گذرد بسیار مهم و قابل توجه است». نصرالله به درگیری های مرگبار در مرز با اسرائیل اشاره کرد که تاکنون 70 سرباز حزب الله در آن کشته شده‌اند که هفت تن از آخرین این نیروها در یک حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی حمص سوریه کشته شدند – که معنای منطقه‌ای بسیار مهمی دارد. مناطق مرزی سوریه جایی است که صحنه دیگری از تشدید تنش علیه اسرائیل و تأسیسات نیروهای آمریکایی، به دور از کانون توجه‌ها بوده است.

تهدید رو به رشد از سوریه

کمال علم، یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک، به المانیتور گفت که مرز سوریه به دلیل تعداد گروه‌های درگیر، خطر بیشتری نسبت به لبنان برای اسرائیل دارد. آخرین رویارویی مستقیم سوریه و اسرائیل در سال 1973 در جنگ چهارم اعراب و اسرائیل بود. او گفت: «در حالی که همه از تشدید تنش در مرز لبنان صحبت می‌کنند، در واقع این مرز سوریه است که اسرائیل را بیشتر نگران می‌کند. با وجود روس‌ها، گروه‌های مقاومت و خود ارتش سوریه، ملغمه‌ای از نیروهای جنگ آزموده وجود دارد که می‌توانند برای تهدید اسرائیل با هم همراه شوند.»

ایالات متحده مجبور است با رگبارهای دردسرساز راکتی و موشکی بر روی پایگاه های خود نیز مقابله کند و در 8 نوامبر با بمباران یک انبار در استان دیرالزور، به عنوان یک تلاش برای بازدارندگی، مقابله به مثل کرد.

با این حال، این عنصر بازدارندگی به وضوح در محاسبات گروه‌های مقاومت در نظر گرفته نشده است، زیرا مدت کوتاهی پس از حملات آمریکا، یک حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در پادگان التنف در جنوب سوریه رخ داد، که به بیش از 60 حمله جداگانه از 17 اکتبر افزوده شد.

با ادامه جنگ در غزه، سوریه با پیچیدگی‌های فراوان و جناج‌های مختلف می‌تواند همچنان به نقطه جوش برسند و لایه دیگری از خطر و تهدید را برای اسرائیل و حضور ایالات متحده در این کشور ایجاد کند. چندین رویداد و تشدید تنش جدید همچنان در حال ظهور است و جبهه سوریه را با پتانسیل فعال شدن سریع در هفته‌های آینده مواجه می‌کنند.