به گزارش اکوایران، شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف جنگ غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار توقف فوری و طولانی مدت بشردوستانه در جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه برای «تعداد روز کافی» شد تا امکان دسترسی به کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

سرانجام شورای 15 عضوی بر بن‌بستی فائق آمد که طی آن چهار تلاش ناموفق برای اقدام در ماه گذشته انجام شد و اکنون قطعنامه‌ای را تصویب کرد که البته خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرای در دست حماس هم شده است.

ایالات متحده، روسیه و بریتانیا که دارای حق وتو در شورا هستند، در رأی گیری روز چهارشنبه درباره قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن را دولت مالت تعیین کرده بود، رای ممتنع دادند و باقی 12 عضو باقی مانده رای موافق دادند.

البته روسیه در آخرین لحظه در تلاش برای اصلاح قطعنامه برای شامل درخواست برای آتش‌بس فوری بشردوستانه مه منجر به توقف کامل درگیری‌ها، شکست خورد.

بن بست شورا تاکنون بیشتر بر این موضوع متمرکز بود که آیا باید خواستار وقفه بشردوستانه شد و یا آتش‌بس. وقفه معمولاً کمتر رسمی و کوتاه‌تر از آتش‌بس تلقی می‌شود و باید توسط طرف‌های متخاصم بر سر آن توافق کنند. ایالات متحده از وقفه حمایت کرده است، در حالی که روسیه برای آتش بس فشار آورده است.

نکته آن‌که، قطعنامه روز چهارشنبه اقدامات حماس را محکوم نمی‌کند -امری محل مناقشه برای اسرائیل و متحدانش از جمله ایالات متحده و بریتانیا.

این شورا خواستار توقف فوری و طولانی مدت بشردوستانه و ایجاد کریدورهای بشردوستانه  در سراسر نوار غزه به مدت کافی برای امکان دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع شد.

پیش از این، شورای امنیت در ماه اکتبر چهار بار طی دو هفته تلاش کرد تا وارد عمل شود. روسیه دو بار نتوانست حداقل آرای لازم را برای قطعنامه پیشنهادی‌اش به دست آورد، یک مرتبه ایالات متحده پیش نویس قطعنامه برزیل را وتو کرد و بار دیگر روسیه و چین قطعنامه پیش نویس ایالات متحده را وتو کردند.

قطعنامه ای که روز چهارشنبه به تصویب رسید خواستار رعایت قوانین بین المللی به ویژه حمایت از غیرنظامیان به ویژه کودکان است. همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهد که غیرنظامیان غزه را از خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز برای بقای خود محروم نکنند، از ارسال اولیه و محدود کمک استقبال و خواستار افزایش آن است.