به گزارش اکوایران، یک منبع بلژیکی در روز جمعه گفت که این کشور برای کمک به تسهیل آزادی یک شهروندش از ایران، حکم بازداشت یک وزیر قطری که در رسوایی اختلاس در اتحادیه اروپا نقش داشت را لغو کرد.

به نوشته بَرِنز، رسانه‌های بلژیکی گزارش دادند که همزمان با فشارهای بروکسل برای آزادی اولیویه وندکاستیل، یک امدادگر بلژیکی از زندان تهران، حکم بازداشت بین‌المللی برای علی بن سمیخ المری، وزیر کار قطر در ماه می به حالت تعلیق درآمد.

بازرسان باور داشتند که المری در رسوایی ارتشا موسوم به «قطرگیت» دست داشت. طبق اتهامات، قطر سعی داشت که برای اعمال نفوذ خود در اروپا، به قانون‌گذاران اتحادیه رشوه دهد.

در ماه ژوئن و با میانجیگری عمان، وندکاستیل و چندین اروپایی دیگر در ازای آزادی یک دیپلمات ایرانی در بروکسل، توسط تهران آزاد شدند.

یک منبع رسمی در بلژیک به خبرگزاری فرانسه گفت که در تلاش برای وادارکردن قطر به «ورود به موضوع زندانی‌ها»، حکم بازداشت وزیر قطری لغو شد.

این منبع گفت: «این اهرمی بود تا از سوگیری‌هایی که ممکن است ایران را از آزادی زندانی‌های اروپایی بازدارد، جلوگیری کند».

آزادی وندکاستیل اندکی پس از لغو حکم صادر شد، اما مشخص نیست که قطر چه نقشی ایفا کرده است.

این منبع تأکید کرد که این اقدام نمایش حسن‌نیت از سوی بلژیک به قطر بود، اما تأثیر عملی چندانی نداشت، زیرا این وزیر قبلاً از مصونیت دیپلماتیک برای سفرهای رسمی برخوردار بود.

قطر روابط نزدیکی با تهران داشته و در ماه سپتامبر، به مذاکره در مورد توافق بسیار حساس تبادل زندانیان بین ایالات متحده و ایران کمک کرد.

پس از دستگیری چند مظنون توسط پلیس بلژیک و کشف ۱.۵ میلیون یورو پول نقد، رسوایی قطرگیت باعث آشفتگی در پارلمان اروپا شد.

این تحقیقات بر تلاش‌های ادعایی قطر و مراکش برای خرید نفوذ در پارلمان اروپا، به ویژه در تلاش برای کم‌کردن انتقادات از سابقه حقوق کار قطر در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ متمرکز بود.

هر دو کشور به شدت هر گونه دست داشتن در تخلف را رد کردند.