به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سفرش به برلین، حملات اسرائیل علیه غزه را به تندی محکوم کرد. اردوغان ادعا کرد که عذاب وجدان آلمان از بابت تراژدی هولوکاست باعث شده که این کشور نتواند با نگاهی منطقی به جنگ اسرائیل و حماس واکنش نشان دهد.

به نوشته پولتیکو، در جریان این کنفرانس مطبوعاتی پرتنش، اردوغان و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از مواضع یکدیگر در قبال جنگ غزه انتقاد کردند. اردوغان در بخشی از سخنان خود مدعی شد که علت طرفداری برلین از تل‌آویو، به دلیل حس عذاب وجدانی است که آلمان از هولوکاست دارد.

اردوغان گفت: «اگر احساس گناه داشته باشیم، نمی‌توانیم با بی‌طرفی در مورد این جنگ قضاوت کنیم. اما ما هیچ دینی به اسرائیل نداریم. اگر این‌طور بود، شاید ما هم نمی‌توانستیم به این راحتی صحبت کنیم. ماه حادثه‌ای شبیه هولوکاست در تاریخمان نداریم».

اردوغان که سفری دشوار به برلین داشت، از کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شولتز برای انتقاد شدید از اسرائیل به دلیل حملات هوایی و عملیات زمینی آن در غزه استفاده کرد.

او افزود: «دیگر چیزی از غزه باقی نمانده و همه چیز با خاک یکسان شده است. اسرائیل عمداً به بیمارستان‌ها، مساجد و کودکان حمله می‌کند».

اردوغان از تکرار برخی از تندترین اظهارات اخیر خود مانند تروریست خواندن اسرائیل و متهم‌کردن آن به «فاشیسم» خودداری کرد. در عوض، او تمایل خود را برای کمک به پایان‌دادن به جنگ در خاورمیانه ابراز داشت و گفت که لازم است «منطقه را از این وضعیت دشوار نجات دهیم».

شولتز نیز به دنبال تنش‌زدایی بود و به رهبر ترکیه گفت: «بر کسی پوشیده نیست که ما دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد این جنگ داریم. به همین دلیل، گفتگوهای ما مهم است. خصوصاً در لحظات سخت، ما باید مستقیماً با هم صحبت کنیم».

با این حال، پس از انتقاد اردوغان از مداخله نظامی اسرائیل، صدراعظم بر «حق دفاع از خود برای اسرائیل» تأکید کرد.

شولتز اذعان داشت که اسرائیل باید «از هر فرصتی برای کاهش تعداد تلفات غیرنظامیان استفاده کند و این را در هر اقدامش در نظر داشته باشد». او همچنین از لزوم آتش‌بس‌های بشردوستانه برای آزادی اسرا یا ارائه کمک‌های بشردوستانه گفت. در عین حال تأکید کرد که این «این مسئله حق دفاع از خود برای اسرائیل را زیر سؤال نمی‌برد».

اردوغان افزود که کشورش موظف است از اقدامات اسرائیل انتقاد کند: «اگر صدایمان را بلند نکنیم، اگر کاری انجام ندهیم، بهای آن را بعداً خواهیم پرداخت».

اردوغان در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت احتمالی آلمان برای فروش ۴۰ جت یوروفایتر تایفون به ترکیه، گفت: «کشورهای زیاد دیگری هستند که هواپیماهای جنگنده می‌سازند». او سپس به روزنامه‌نگاری که از شولتز درباره ممنوعیت احتمالی فروش سؤال کرده بود، حمله کرد.

اردوغان گفت: «شما به عنوان نمایندگان مطبوعات نباید ما را به این موضوع تهدید کنید. از ما سؤالاتی بپرسید که وظیفه‌شناسانه و انسانی است».

شولتز به بحث فروش جت‌های یوروفایتر که به طور مشترک توسط آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا ساخته می‌شود، پاسخی نداد.