به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که تغییر تمرکز غرب به سوی جنگ اسرائیل و حماس، تحویل مهمات توپخانه به کیف را کند کرده و باعث تضعیف تلاش‌های جنگی اوکراین شده است.

به نوشته بلومبرگ، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروها در خاورمیانه به دنبال مهمات ۱۵۵ میلی‌متری هستند که یکی از اجزای کلیدی تسلیحات مورد نیاز اوکراین است. افزایش ناگهانی تقاضا از سوی اسرائیل در حالی اتفاق می‌افتد که اتحادیه اروپا سیگنال‌هایی را مبنی بر تأخیر در تحویل یک میلیون مهمات توپخانه تا ماه مارس آینده ارسال کرده است.

وقوع درگیری در خاورمیانه سؤالاتی را در مورد توانایی متحدان غربی برای حفظ تمرکز بر حمایت از اوکراین ایجاد کرده است؛ جایی که ضدحمله چندماهه آن پیشرفت کمی در بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی داشته است. با فرا رسیدن زمستان و سردشدن هوا نیز این کشور به بیست و یکمین ماه جنگ نزدیک می‌شود.

زلنسکی این هفته را صرف اطمینان‌بخشی به متحدان خود کرده که ارتش او در حال آماده‌سازی برای ادامه جنگ در زمستان است. این هفته، هیئتی از کیف از واشنگتن بازدید کرد؛ جایی که قانونگذاران کنگره لایحه بودجه‌ای را تصویب کردند به خاطر مخالفت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، شامل کمک به اوکراین نمی‌شود.

زلنسکی گفت: «اکنون بر دریافت کمک از غرب متمرکز شده‌ام. تمرکز آن‌ها به دلیل خاورمیانه و دلایل دیگر در حال تغییر است. بدون حمایت، عقب‌گرد خواهیم کرد».

روسیه به دنبال آشوب‌آفرینی است

به دلیل تأخیر در تأمین مالی، مقامات ایالات متحده سیگنال‌هایی از اختلال در تحویل داده‌اند. پنتاگون در این ماه گفت که کاهش بودجه به معنای محدودکردن جریان کمک‌های نظامی به کیف است. دولت جو بایدن از کنگره خواسته تا از بن‌بست خارج شده و درخواست ۶۱.۴ میلیارد دلاری او برای کمک به اوکراین را تأیید کند.

بایدن و رهبران اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که با تحویل تسلیحات و کمک‌های مالی به حمایت خود ادامه دهند. اما کارزار و ضدحمله تابستانی اوکراین که با امید به تقسیم بیش از ۴۰۰ هزار سرباز روس در خاک اوکراین آغاز شد، پیشرفت کمی داشته است.

زلنسکی گفت که مسکو همچنین با ایجاد «آشوب» در داخل و در نهایت، با برکناری رئیس‌جمهور به دنبال ایجاد تفرقه در جامعه اوکراین است.

او با تشریح و اشاره به یک کمپین پخش اطلاعات نادرست که در داخل به عنوان «میدان ۳» شناخته می‌شود، گفت: «دستگاه اطلاعاتی ما اطلاعاتی دارد که از طرف متحدینمان نیز به ما رسیده است». «میدان ۳» به حوادث و قیام‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ دارد که دومی در سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور مورد حمایت روسیه نقش داشت.

زلنسکی گفت: «میدان برای آنها کودتا است، بنابراین عملیات قابل درک است».

رئیس‌جمهور اوکراین که مذاکره با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را رد کرده، گفت که دولت موافق هرگونه طرح یا توافقی برای توقف درگیری نیست.