به گزارش اکوایران، یک مشاور کاخ سفید گفت توقف جنگ در غزه منوط به آزادی اسرا از سوی حماس است.

بنا بر گزارش فایننشال‌تایمز، برت مک گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه  تأکید کرده که حماس باید تعداد زیادی از گروگان‌ها را قبل از «وقفه قابل توجهی» در حمله اسرائیل به غزه و افزایش کمک‌ها به نوار غزه آزاد کند. این امر بر شکاف عمیق بین واشنگتن و متحدان عربش تأکید می‌کند.

مک گورک گفت: درخواست برای آتش بس -همانطور که کشورهای عربی بارها خواسته‌اند- مسیری به سوی صلح نیست» و افزود که وظیفه حماس آزادی اسرا است.

مک گورک در کنفرانسی در منامه، پایتخت بحرین گفت: «افزایش کمک‌های بشردوستانه، افزایش سوخت، توقف درگیری‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که گروگان‌ها آزاد شوند».

اظهارات او به شدت با رهبران عرب که ایالات متحده را برای درخواست آتش‌بس تحت فشار قرار داده‌اند، در تضاد بود و به نوعی تکرار مواضع اسرائیل محسوب می‌شود. به گفته مقامات فلسطینی، نزدیک به 11500 نفر در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

مقامات ارشد اردن و عربستان سعودی، دو تن از شرکای مهم عرب واشنگتن، با مک‌گورک در یک جلسه نشستند و اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کردند.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت که اسرائیل «2.3 میلیون فلسطینی» را به گروگان گرفته است. او گفت: «این دفاع از خود نیست، این یک تجاوز آشکار است که قربانیان آن غیرنظامیان بی گناه هستند. این یک فاجعه در حال وقوع است... و باید متوقف شود».

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم در حاشیه کنفرانس گفتگوی منامه از جامعه بین المللی خواست در برابر تمامی موارد نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین المللی که توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه غیرنظامیان در غزه اعمال می شود، موضع گیری کنند. 

ایالات متحده و قطر، که میزبان دفتر سیاسی حماس است، مذاکرات را برای آزادی ده‌ها گروگان غیرنظامی بر اساس توافقی که منجر به توقف حملات اسرائیل و اجازه کمک‌های بیشتر به نوار می‌شود، تسهیل کرده‌اند.

افراد نزدیک به مذاکرات گفته اند که مذاکرات در حال پیشرفت است، اما این مذاکرات بارها بر سر جزئیات متوقف شد. 

مک گورک گفته که مذاکرات «فشرده و مداوم» بود.

وی افزود که آزادی اسرا «به توقف قابل توجه درگیری‌ها و افزایش عظیم کمک‌های بشردوستانه منجر می‌شود».

یکی دیگر از مقامات ارشد عربی به فایننشال تایمز گفت: «ما از ایالات متحده بسیار ناامید هستیم و این امر به اسرائیل امکان می دهد از کمک‌ها به عنوان «اهرمی اضافی» برای مجازات جمعی غیرنظامیان استفاده کند. این مقام گفت نگرانی هایی وجود دارد که سطح خشم جهان عرب و اسلام از رنج غزه باعث ایجاد تهدید برای امنیت داخلی و همچنین منطقه ای آنها بشود.

این مقام گفت: «آنها نمی توانند حماس را ریشه کن کنند و اگر این کار را انجام دهند، زمینه را برای چیزی بدتر فراهم می کند، نه فقط در غزه، به دلیل رنجی که همان خشمی را که در اردن، مصر و جاهای دیگر در سراسر جهان اسلام احساس می کنند، ایجاد می‌کنند و در نهایت اسرائیل امنیت کمتری خواهد داشت، نه بیشتر.»

این مقام افزود که ایالات متحده باید نگران «از دست دادن یک نسل کامل از اعراب» باشد.