این نشست در آستانه روز جهانی کودک به یکی از مهم‌ترین و پرخطرترین موضوع‌های مربوط به کودکان یعنی کار کودک، پرداخت. در ابتدای این نشست، «پیام روشنفکر»، جامعه‌شناس تاکید کرد که حجم بالای کار کودک عمدتا در کشورهای توسعه نیافته رخ می‌دهد.

او می‌گوید، حدود ۷۰ درصد از کار کودک در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد و فقط ۳۰ درصد کار کودک در کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌شود.

او می‌گوید این ۳۰ درصد هم فقط در نقاطی وجود دارند که توسعه ناموزون در آنها شدت یافته است. این جامعه‌شناس به سیر قوانینی که درباره کودکان کار در کشور وجود دارد، هم اشاره کرد.

«هادی موسوی نیک»، مدیر کل پیشین مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون و کارشناس فعلی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست تجربه یارانه مشروط دولت به دانش آموزان منطقه هرسین در کرمانشاه را توصیف کرد و به این پرسش پاسخ داد که تا تجربه نگهداری کودکان در مدرسه تا چه اندازه می‌تواند به کاهش کار کودک کمک کند.

«احمد میدری» معاون پیشین وزیر رفاه، در این نشست مروری بر رابطه سازمان‌های مردم نهاد و دولت برای کاهش مساله کار کودکان داشت و «فرشید یزدانی» رییس پیشین انجمن حمایت از حقوق کودک هم در این نشست نگاه دولت در برنامه‌های توسعه به پدیده کار کودک را شرح داد.