به گزارش اکوایران، با تشدید درگیری ها میان اسرائیل و حماس، جناح راست که از حامیان جدی اسرائیل است درگیر چند صدایی شده، از همین رو، در هفته‌های اخیر، نزاع علنی بین کندس اوئنز، تحلیلگر محافظه‌کار و بن شاپیرو، منتقد رادیکال شکل گرفته، آن هم در شرایطی که جنگ در خاورمیانه اختلافات عمیقی را در گروه های چپ ایجاد کرده و ساختار دموکرات به دلیل رویکردش در باب اسرائیل از سوی مترقیان جوان تر که عمدتا طرفدار فلسطین هستند با انتقادهایی روبرو است. علاوه بر تظاهرات گسترده، جو بایدن با درخواست‌هایی جهت برقراری آتش‌بس روبرو است و متهم شده به نسل‌کشی در غزه.

چند صدایی میان محافظه کاران

به نوشته اقتصادنیوز، در حالی که به نظر می رسد انشعاب جناح چپ بر سر جنگ اسرائیل و حماس حول محور تفاوت ایدئولوژیک بین حمایت از اسرائیل یا فلسطین متمرکز است، گروهی از تحلیلگران می گویند که اختلافات ها در جناح راست بیش از همه حول دو محور رهبری ژئوپلتیکی آمریکا یا موضع انزوا طلبانه اش مرتبط است.جولی نورمن، استاد سیاست فعال در دانشگاه کالج لندن، که تحقیقاتش بر ایالات متحده و خاورمیانه متمرکز است، به نیوزویک گفت: «دیدگاه‌های جمهوری‌خواه درباره خاورمیانه متنوع‌تر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد».

اوئنز اخیرا به دلیل اظهاراتش در مورد مناقشه اسرائیل و حماس از سوی دیگر محافظه کاران مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالی که او تاکید داشته که به هیچ بازیگر خاصی اشاره نکرده ، این تحلیلگر محافظه کار اوایل نوامبر گفت که هیچ بازیگری در هیچ کجا حق نسل کشی را ندارد، اتهامی که به اسرائیل زده شده و خشم تل آویو و کاخ سفید را برانگیخته است.تنش ها زمانی بالا گرفت که اووئنز دو نقل قول از کتاب مقدس را در ایکس  منتشر کرد، از جمله «خوشا به حال صلح‌جویان: زیرا آنها فرزندان خدا نامیده خواهند شد» و «شما نمی‌توانید هم به خدا خدمت کنید و هم به پول».

555

رویارویی رادیکال ها

شاپیرو که خود یهودی است و به شدت حامی اسرائیل است، این پست را برنتافت و در پاسخ نوشت: «اگر احساس می‌کنید پول گرفتن از دیلی وایر(شبکه ای که اوئنز مجری اش است) به نوعی بین شما و خدا قرار می‌گیرد، دست از کار بکشید».این کنایه بی پاسخ نماند و اوئنز رئیسش را به گذاشتن پا فراتر از خطوط قرمزی متهم کرد و گفت که شاپیرو مدت ها است که اینگونه شمشیر از رو بسته است.شاپیرو بعد تر، در ویدیویی که ضبط شد اوئنز را هدف انتقادهای تندتری قرار داد. او در پاسخ به سوالی درباره این ویدئو و تاکر کارلسون، گفت که این دو در باب مسائلی چون واکسن کووید و حمایت آمریکا از کی یف در حمله روسیه به اوکراین، اختلاف نظری جدی دارند.

با تشدید بمباران غزه توسط اسرائیل، تظاهرات‌های حامیان فلسطینی‌ها در سرتاسر جهان، از جمله در بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده، برگزار شده؛ تظاهراتی در حمایت از حماس. فراتر از آن موجی از یهودستزی نیز در سراسر جهان رقم خورده و بازیگران غربی را به هراس انداخته است.  ماه اکتبر، زمانی که ویوک راماسوامی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری، مدعی شد که دانشجویان درگیر «احمق‌های ساده» هستند که «ایده‌های نادرست» را تایید می‌کنند، هرچند نباید به واسطه مواضعشان در لیست سیاه قرار گیرند، مجین کلی، مجری فاکس نیوز با ناباوری واکنش نشان داد.در همان بازه زمانی اوئنز،راماسوامی را به چالش کشید و نوشت که «بچه های دانشگاه احمق هستند؟».

231012235322-israel-gaza-bombardment-10112023

اختلاف نظرها حاکی از تنش گسترده‌تر میان محافظه‌کاران در باب مقوله مرتبط به محدودیت‌های آزادی بیان است، اما اختلاف قبلی اوئنز و شاپیرو در مورد اوکراین بود که در نهایت و به بهانه جنگ اسرائیل و حماس در غزه، عریان تر شد.نورمن در حالی که نمی‌توانست درباره دشمنی‌های بین‌فردی اظهارنظر کند، گفت: «بیش‌تر سیاست‌گذاران [GOP] جمهوری خواه آشکارا با اسرائیل همگام هستند، اما جناح انزواگرای حزب نمی‌خواهد پایش به یک درگیری غیرقابل پیش‌بینی در خاورمیانه کشیده شود. برخی از رای دهندگان نیز در باب افزایش کمک های خارجی به متحدان قدیمی چون اسرائیل، محتاط هستند. این رخداد متفاوت از انشعاب ظاهری «طرفدار اسرائیل» و «طرفدار فلسطین» است که در حزب دموکرات شاهد هستیم، آنچه نمایان شده بیشتر بازتاب تنش‌های رقابتی در حزب جمهوری‌خواه بین «آمریکا به‌عنوان رهبر جهانی» در مقابل دیدگاه‌ «اول آمریکا» است.