به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد یک آتش بس آزمایشی چهار روزه بین اسرائیل و حماس برقرار شده است و زمینه را برای آزادی 50 اسیر در دست حماس و 150 اسیر فلسطینی در اسرائیل فراهم می‌کند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، به نظر می‌رسد این مکث که با میانجیگری قطر انجام شده، از ساعت 7 صبح روز جمعه آغاز شده است. در صورتی که تثبیت شود، دو طرف مبادله اسرا را آغاز خواهند کرد و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه - از جمله سوخت که به شدت مورد نیاز است - به این منطقه محاصره شده داده خواهد شد.

در حالی که هیچ یک از طرفین به طور رسمی برقراری آرامش چهار روزه را اعلام نکرده‌اند، ارتش اسرائیل اعلامیه‌هایی را پخش کرد که در آن به فلسطینیان هشدار داده بود که در جنوب بمانند. «جنگ به پایان نرسیده است. مکث بشردوستانه موقتی است.»

همچنین گزارش شده است که در نتیجه تیراندازی نیروهای اسرائیلی به سوی شهروندانی که قصد بازگشت به شمال نوار غزه را داشتند، 7 فلسطینی مجروح شدند.

قطر که این توقف را روز پنجشنبه اعلام کرد، گفت که 13 اسیر اول حوالی ساعت 4 بعدازظهر روز جمعه به مقامات اسرائیلی تحویل داده خواهند شد. یکی از مقامات حماس گفت که گروگان‌های اسرائیلی در گذرگاه مرزی رفح به غزه به مقامات مصری تحویل داده می‌شوند و مبادله بدون پوشش رسانه‌ای انجام می‌شود.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هدف این است که این توافق با رسیدن به یک آتش بس پایدار پایان یابد.»

ftcmsd313bdb1-e1fc-4783-ae93-a47

هزاران نفر از ساکنان آواره غزه در خان یونس صبح جمعه شروع به بازگشت به خانه‌های خود کردند

گمان می‌رود که اسیران با وجود تحمل بمباران و تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه با 2.3 میلیون ساکن این منطقه، از سلامت کامل برخوردار باشند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه شب گفت که اسرائیل پس از مکث به جنگ ادامه خواهد داد.

او گفت: «این مبارزه در حال حاضر به پایان نمی‌رسد. زمانی که وقتش برسد تمام خواهد شد. اما ما باید زمان بخریم - ما در یک جنگ هستیم که ادامه خواهد داشت.»

قطر روز پنجشنبه بیش از 40 تن کمک به غزه ارسال کرد که گفت در اسرع وقت به غزه خواهد رسید. یک مقام ارشد سازمان ملل گفت که این سازمان در حال تسهیل انتقال «تا حد امکان کمک‌های بیشتر» است و گروه‌های بشردوستانه بین‌المللی برای آماده‌سازی محموله‌های بیشتر عجله دارند.

انتظار می‌رود افزایش کمک‌ها شامل تامین حیاتی سوخت باشد. شاخه نظامی حماس گفت روزانه چهار کامیون سوخت و گاز پخت و پز برای تمام مناطق نوار وارد می شود. آژانس امدادرسانی فلسطینی سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که برای عملیات‌های بشردوستانه اولیه در این نوار به 160 هزار لیتر سوخت در روز نیاز دارد.

اسرائیل اعلام کرده است که به ازای هر 10 گروگان دیگر که آزاد می‌شوند، این توقف را یک روز تمدید می‌کند. اسرائیل تخمین می‌زند که دست کم 240 نفر عمدتاً توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند.

در آستانه توقف در درگیری‌ها، ارتش اسرائیل با سرعت برای تصرف مناطق بیشتری در داخل شهر غزه عمل کرد، در حالی که صبح جمعه آژیرهای حمله هوایی در اسرائیل نزدیک مرز غزه به صدا درآمد.

هزاران فلسطینی که با ماشین، گاری و پیاده با اموال خود حرکت می‌کردند، صبح روز جمعه رفح را ترک کردند تا به خان یونس و دیگر مناطق جنوب غزه که در روزهای اخیر به شدت بمباران شده است، برگردند. ساکنان بیرون پمپ بنزین‌ها صف کشیدند.

محمد الشاعر، پدر 32 ساله با فرزندش به خان یونس می‌رود تا ببیند چه چیزی از خانه و دوستانش باقی مانده است. او گفت: «ما از مرگ نجات یافتیم، اما عزیزانمان شهید شدند. ما تحقیر شدیم و مرگ را به چشم دیدیم. من مطمئن هستم که از آنچه قرار است ببینیم شوکه خواهیم شد.»

آتش‌بس فقط غزه را در بر می‌گیرد و جنگ می‌تواند در جبهه‌های دیگر، از جمله مرز اسرائیل با لبنان ادامه یابد، جایی که گروه حزب‌الله مورد حمایت ایران روز پنج‌شنبه با اسرائیل تبادل آتش سنگینی انجام داد.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، خواستار «تشدید رویارویی با اشغالگران» در کرانه باختری و دیگر جبهه‌ها شد.