به گزارش اکوایران، پدرو سانچز و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک در جریان سفر مشترک خود به مصر، از اقدامات نظامی اسرائیل در نوار غزه به شدت انتقاد کردند. سانچز در یک نشست خبری در گذرگاه مرزی رفح، «قتل بی‌رویه غیرنظامیان» را «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.

سانچز در یک کنفرانس مطبوعاتی در سمت مصر از گذرگاه مرزی رفح به رسانه‌ها گفت: «فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی به ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.»

سانچز پیش از این خواستار به رسمیت شناختن دولت فلسطینی شده و گفته بود اگر اتحادیه اروپا این کار را نکند، اسپانیا «تصمیم خود را خواهد گرفت.»

نخست وزیر اسپانیا همچنین از اسرائیل خواست که «به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارد» و اضافه کرد از آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد، احساس «ناامیدی و بی عدالتی» می‌کند.

دی کرو نخست‌وزیر بلژیک نیز با بیان اظهاراتی مشابه گفت: «کشتار غیرنظامیان باید اکنون متوقف شود (...) تخریب نوار غزه غیرقابل قبول است.»

مواضع نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک، واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در پی داشت. نتانیاهو با انتشار ویدئویی از ملاقات خود با پدرو سانچز و الکساندر دی کرو، ادعا کرد که اسرائیل دو مسیر امن را از شمال به جنوب غزه برای خروج غیرنظامیان باز گذاشت اما این حماس بود که این مسیرهای امن را هدف حملات خود قرار داد.

در همین حال، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل نیز، اظهارات نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک را «ادعاهای دروغ» خواند و دستور احضار سفرای اسپانیا و بلژیک را صادر کرد.