به گزارش اکوایران، در حالی که تنش‌ها در بالکان رو به افزایش است، ناتو نیروهای نظامی اضافی را به مرز کوزوو و صربستان اعزام کرد.

بنما بر گزارش خبرگزاری رویترز، در میانه افزایش نگرانی‌ها از بابت این‌که دشمنان سابق در جنگ بالکان ممکن است پس از یک رشته حوادث خشونت آمیز در ماه های اخیر به درگیری آشکاری بازگردند، نیروهای بریتانیایی به گشت زنی در مرز کوزوو و صربستان، به عنوان بخشی از حضور نیروهای حافظ صلح ناتو، می‌پردازند.

پس از آن‌که درگیری‌ میان مقامات کوزوو و صرب‌های مسلح که در صومعه‌ای پنهان شده بودند، روستایی آرام در شمال کوزوو را در 24 سپتامبر به منطقه جنگی تبدیل کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی صدها نیروی اضافی را از بریتانیا و رومانی به کوزوو اعزام کرده است. در اثر این حادثه که بدترین خشونت از زمان اعلام استقلال کوزوو از صربستان در سال 2008 به شمار می‌رود، یک افسر پلیس و سه مرد مسلح در روستای بانجسکا  کشته شدند.

 

کوزوو صربستان را به حمایت مالی و عملی از افراد مسلح متهم کرد، هر چند بلگراد این ادعا را رد کرده است.

ناتو 1000 نیروی اضافی را به منطقه اعزام کرده و حضور خود را در آنجا به 4500 صلح بان از 27 کشور رسانده است. سربازان بریتانیایی اکنون در شیفت های 18 ساعته در شرایط یخبندان مستقر می‌شوند تا مطمئن شوند هیچ سلاح یا گروه مسلحی وارد کوزوو نمی‌شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه در جریان بازدید از بالکان غربی گفته که این سازمان در حال بررسی این موضوع است که آیا به افزایش دائمی نیروها نیاز است «تا اطمینان حاصل شود که این بحران از کنترل خارج نمی‌شود و یک درگیری خشونت‌آمیز جدید در و یا در منطقه وسیع‌تر کوزوو ایجاد نمی‌شود».

کوزوو که اکثریت آلبانیایی قومی دارد، در سال 2008 پس از یک شورش چریکی و مداخله ناتو در سال 1999 از صربستان اعلام استقلال کرد. حدود پنج درصد از جمعیت کوزوو را صرب‌ها تشکیل می‌دهند که نیمی از آن‌ها در مناطق شمالی زندگی می‌کنند و از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو سرباز می‌زنند و خود را وابسته به بلگراد می‌دانند. آن‌ها اغلب با پلیس کوزوو و نیروهای حافظ صلح بین‌المللی درگیر شده‌اند».

برای بیش از دو دهه، بسیاری از صرب‌ها از ثبت وسایل نقلیه با پلاک خودروی کوزوو خودداری کرده‌ و در عوض از سیستم خود استفاده می‌کنند که توسط پریشتینا غیرقانونی تلقی می‌شود. دولت آلبین کورتی، نخست‌وزیر این کشور، 1 دسامبر را ضرب‌الاجلی برای حدود 10000 راننده تعیین کرده است تا خودروهای خود را با شماره کوزوو ثبت کنند، در غیر این صورت با مجازات‌های سنگین مواجه خواهند شد. درخواست مشابهی در سال گذشته باعث خشونت شد.