به گزارش اکوایران، مدیران سازمان‌های سیا و موساد برای گفت‌وگو در مورد آزادی اسرای بیشتر در قطر حضور یافتند.

به نوشته باراک راوید در آکسیوس، به گفته یک مقام آمریکایی و دو منبع آگاه، بیل برنز، مدیر سازمان سیا، روز سه‌شنبه به همراه دیوید بارنیا، مدیر موساد با نخست‌وزیر قطر در دوحه دیدار خواهد کرد تا در مورد تمدید دوم توقف درگیری‌ها در غزه در صورت آزاد کردن اسرای بیش‌تر توسط حماس گفت‌وگو کند.

این ماجرا از این بابت مهم است که این دومین دیدار بین این سه مقام از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر خواهد بود و این در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل و حماس قبلاً توافق کرده‌اند که در ازای آزادی 20 اسیر جدید، توقف در جنگ را دو روز دیگر تمدید کنند. قرار است اسرائیل 60 اسیر فلسطینی دیگر را بر 150 زندانی که بر اساس قرارداد اصلی آزاد شده بودند را رها کند. اگر این توافق تمدید شود، توقف درگیری‌ها تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و حماس 92 نفر از 240 اسیر را آزاد خواهد کرد.

منبع آمریکایی آکسیوس گفته روز سه شنبه، برنز قصد دارد در جریان بحث گسترده‌تر درباره جنگ غزه به همراه بارنیا، برای توافق بیشتر به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، فشار بیاورند.

در هفته های اخیر این سه نفر نقش مهمی در مذاکرات ایفا کرده‌اند. نه اسرائیل و نه آمریکا مستقیماً با حماس مذاکره نکرده‌اند. قطر در نقش میانجی با این گروه در ارتباط بوده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که طی چند روز گذشته که گروگان‌ها آزاد شدند، برنز و کارکنانش دائماً با «اتاق مشترک» اسرائیل و قطر در مقر موساد در تل آویو در ارتباط بودند.

مقامات اسرائیلی گفتند برنز همچنین با عباس کامل، مدیر اطلاعات مصر، به ویژه روز شنبه، در بحبوحه نگرانی ها مبنی بر اینکه توافق اولیه ممکن بود پس از تأخیر حماس در آزادی برخی از اسرا از بین برود، کار کرده است.

از آنجایی که تخمین مقامات بهداشتی فلسطین از تعداد کشته‌شدگان غزه در اثر بمباران و حملات زمینی اسرائیل به 15000 نفر رسیده است، تیم بایدن با فشار فزاینده‌ای از داخل دولت و حزب دموکرات برای توقف جنگ مواجه شده است.