به گزارش اکوایران، رئیس‌‌جمهور آذربایجان، آمریکا را بابت حمایت از ارمنستان سرزنش کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در تماسی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که اقدامات اخیر آمریکا در حمایت از ارمنستان، روابط آمریکا و آذربایجان را به خطر انداخته است.

پیش از این، دو کشور از روابط نسبتاً صمیمانه‌ای برخوردار بودند تا این‌که نیروهای آذربایجان در یک حمله برق آسا در ماه سپتامبر، منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ با جمعیت اکثراً ارمنی را پس گرفتند.

در این مناقشه ایالات متحده از ارمنستان که هوادار مقامات جدایی طلب قره‌باغ است، حمایت دیپلماتیک کرد و مقامات ایالات متحده در روزهای پس از حمله از ایروان بازدید کردند.

دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌اف به بلینکن گفته که «آخرین اظهارات و اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده به طور جدی به روابط آذربایجان و ایالات متحده آسیب وارد کرده است».

در این بیانیه آمده است که باکو به اظهارات جیمز اوبراین دستیار وزیر امور خارجه در جلسه استماع کنگره مبنی بر اینک‌ه پس از حمله به قره‌باغ «هیچ فرصتی برای روابط معمول» با آذربایجان وجود ندارد، اشاره کرده است.

با این حال، این گزارش افزود که علی‌اف و بلینکن به منظور عادی‌سازی روابط، توافق کرده‌اند که اوبراین از باکو بازدید کند و واشنگتن ممنوعیت سفر مقامات ارشد آذربایجان به ایالات متحده را لغو کند.

پیروزی نظامی باکو در قره باغ باعث مهاجرت تقریباً تمامی 120000 ارمنی قومی این منطقه شد. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی برای کمک به ارمنستان برای مقابله با هجوم این کشور متعهد شده‌اند.