به گزارش اکوایران، مقامات در واشنگتن معتقدند اشتباه محاسباتی ایران و آمریکا می‌تواند به جنگی بزرگتر منجر شود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات در هر دو پایتخت می گویند، نه واشنگتن و نه تهران نمی‌خواهند درگیری در نوار غزه به جنگ گسترده‌تری در منطقه منجر شود.

خطر اشتباه محاسباتی در تهران و واشنگتن

اما هفت هفته پس از آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر، نیروهای مقاومت منطقه بیش از 70 حمله راکتی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند که پنتاگون به نوبه خود با چهار دور حمله هوایی پاسخ داده است که به ادعای آن‌ها منجر به کشته شدن 15 نفر شده است.

با این همه مقامات امنیت ملی آمریکا بیم آن دارند که یک اشتباه محاسباتی در بحبوحه حملات تلافی‌جویانه، همراه با اعتقاد هر یک از طرفین مبنی بر این‌که طرف مقابل نمی‌خواهد گرفتار درگیری بزرگ‌تری باشد، می‌تواند دقیقاً همان را آغاز کند: یک درگیری منطقه‌ای، آن هم تنها دو سال پس از پایان 20 سال جنگ در خاورمیانه و جنوب آسیا توسط ایالات متحده. 

فروکش موقت تنش‌ها

تاکنون، هیچ یک از حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده باعث تشدید تنش نشده است، حتی حمله هفته گذشته در عراق که باعث جان باختن چندین شبه نظامی کتائب حزب‌الله شد. پنتاگون روز سه شنبه تایید کرد که حملات از این دست حداقل به طور موقت فروکش کرده‌اند – آخرین مورد در 23 نوامبر، یک روز قبل از شروع توقف عملیات در جنگ غزه بود.

اما فرماندهان نظامی آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی به پایش تحرکات ایران و نیروهای مقاومت منطقه ادامه می‌دهند. در همین شرایط، یک کشتی جنگی نیروی دریایی امریکا در جنوب دریای سرخ روز چهارشنبه یک پهپاد شلیک شده از یمن را سرنگون کرد.

درآمدی بر یک بحران بزرگ‌تر؟

ولی نصر، کارشناس مسائل ایران و استاد روابط بین الملل و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز، به نیویورک‌تایمز گفته: «مشکل نگاه عمومی به این موضوع این است که ما فقط به یک جنگ کوتاه در غزه فکر می‌کنیم».

اما به گفته او، ایران و حزب‌الله معتقدند زمانی که کار اسرائیل با حماس تمام شود، توجه خود را به آ‌ن‌ها معطوف خواهد کرد.  نصر افزود: «اگر ایالات متحده مراقب نباشد، غزه تنها آغاز چیزی بسیار بسیار بزرگتر است».

سیگنال هشدار برای واشنگتن و نگرانی از مرزهای شمالی

مقامات دفاعی آمریکا مدعیند که ایران از حملات نیروهای مقاومت برای هشدار به ایالات متحده استفاده می کند که اگر اسرائیل کمپین خود را برای قلع‌وقمع حزب‌الله گسترش دهد یا اگر مانند گذشته برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، چه بر سر نیروهای آمریکایی و منافعش در منطقه خواهد آمد.

اسرائیل و حزب الله از زمان آغاز جنگ بارها در امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان درگیر شد‌ه‌اند. یکی از مقامات آمریکایی گفت که دولت بایدن می‌خواهد که اسرائیل از شدت درگیری‌ها در این منطقه «کم کند». اما این مقام در مورد اقداماتی که دولت بایدن برای جلوگیری از آغاز جنگ دو جبهه‌ای اسرائیل انجام می‌دهد، توضیح بیشتری نداد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای گفت از روزهای آغازین درگیری، تهران و واشنگتن پیام‌های متعددی مبادله کرده‌اند که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند جنگ را تشدید کنند. امیرعبداللهیان گفت: «ما می‌دانیم که آمریکا نمی‌خواهد جنگ گسترش یابد، اما فکر می‌کنیم که آمریکا می‌خواهد جنگ تشدید شود. اگر آمریکا به حمایت نظامی، سیاسی و مالی خود از اسرائیل ادامه دهد و به مدیریت حملات نظامی اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی کمک کند، باید با عواقب آن روبرو شود».

اجتناب از جنگ گسترده‌تر

از زمان حملات 7 اکتبر، مقامات اطلاعاتی رئیس جمهور بایدن را در مورد خطر یک جنگ گسترده‌تر با ایران آگاه کرده‌اند. برای هفته‌ها، آژانس‌های اطلاعاتی ارزیابی کرده‌اند که ایران می‌خواهد از یک درگیری گسترده‌تر اجتناب کند - ارزیابی که حداقل در حال حاضر هم‌چنان پابرجاست.

مقامات دفاعی ایالات متحده با چنین دیدگاهی در پی حملات هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، اقدام تلافی‌جویانه هدفمند علیه شبه‌نظامیان در عراق و سوریه را پیشنهاد کردند. همان‌طور که کاخ سفید گزینه‌ها را بررسی می‌کرد، آوریل دی. هاینس، مدیر اطلاعات ملی، و بایدن در مورد نتایج بالقوه بحث کرده‌اند.

استراتژی بازدارندگی

دولت بایدن به طور علنی ادعا می‌کند که استراتژی‌اش بازدارندگی است.

پس از آغاز جنگ غزه، پنتاگون مدعی است که به دنبال ارسال این پیام بازدارنده بوده، و دو ناو هواپیمابر و کشتی‌های جنگی همراه خود - یکی به شرق دریای مدیترانه، دیگری در نزدیکی خلیج فارس - و همچنین یک نیروی عملیات آبی خاکی تفنگداران دریایی و ده‌ها هواپیماهای جنگی اضافی اعزام کرد.

هواپیماهای جنگی آمریکایی در تاریخ 27 اکتبر و بار دیگر در 8 نوامبر به انبارهای مهمات در شرق سوریه حمله کردند. پنتاگون به این نتیجه رسید که در این حملات هیچ تلفاتی وجود نداشته است.

در 12 نوامبر، حملات هوایی آمریکا به تأسیساتی در شرق سوریه، شش یا هفت نفر را کشت. طی این حمله، شلیک به سنگر مهمات مهمی اصابت کرد که به ادعای مقامات پنتاگون تسلیحاتی برای حملات اخیر فراهم کرده است.

با این همه، مقامات ارشد نظامی آمریکا گفتند که بایدن در هفته‌های اخیر گزینه‌های بمباران تهاجمی‌تر را رد کرده است. سازمان های اطلاعاتی آمریکا می گویند که این رویکرد تاکنون جواب داده است.

اکنون مقامات دولت آمریکا  با این پرسش مواجهند  که آیا آقای بایدن می‌تواند اسرائیل را از گسترش درگیری باز دارد؟

برخی از جمهوری خواهان در کنگره از این بابت شکایت دارند که پاسخ نظامی آمریکا ناکافی بوده و زمینه را برای اقدامات تهاجمی‌تر علیه منافع آمریکا در منطقه را برمی‌انگیزاند.

اما مقامات ارشد ارتش ایالات متحده می‌گویند که فقط شانس است که ایالات متحده را از تلفات جدی نجات داده است. یک مقام ارشد نظامی گفت که یک پهپاد مملو از مواد منفجره در پادگانی در پایگاه هوایی اربیل در عراق در 25 اکتبر فرود آمد. یک مقام ارشد نظامی گفت که معلوم شد که یک هواپیمای بدون سرنشین است، اما اگر منفجر می شد، به احتمال زیاد چندین نفر از نیروهای نظامی مجروح یا کشته می‌شدند.