به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ارتش این کشور دستور داده تا در حالی که حمله مسکو به اوکراین در بیست و دومین ماه خود به سر می‌برد، تعداد حداکثر نیروها را نزدیک به ۱۷۰ نفر افزایش دهد.

به نوشته الجزیره،‌ فرمان پوتین در روز جمعه توسط کرملین منتشر و بلافاصله اجرایی شد. این فرمان ظرفیت نیروهای مسلح را به ۱.۳۲ میلیون پرسنل خدماتی می‌رساند و تعداد کل پرسنل نظامی روسیه را به حدود ۲.۲ میلیون نفر افزایش می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزایش قدرت تمام‌وقت نیروهای مسلح به دلیل تهدیدات فزاینده علیه کشورمان در ارتباط با عملیات نظامی ویژه و گسترش مداوم ناتو انجام می‌شود».

این وزارتخانه می‌گوید که این دستور به معنای «گسترش قابل توجه خدمت اجباری» نبوده و به تدریج با جذب داوطلبان بیشتر اتفاق می‌افتد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون نایب رئیس شورای امنیت روسیه است، در روز جمعه گفت که بیش از ۴۵۲ هزار نفر به صورت قراردادی از اول ژانویه تا اول دسامبر ۲۰۲۳ در ارتش استخدام شده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «نیروهای مسلح مشترک ناتو و سامانه‌های دفاع هوایی و سلاح‌های ضربتی اضافی در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده و پتانسیل نیروهای هسته‌ای تاکتیکی ناتو نیز حال افزایش است».

این وزارتخانه افزود: «تقویت نیروهای روسیه پاسخی مناسب به «فعالیت‌های تهاجمی بلوک ناتو» است».

این دومین گسترش ارتش از سال ۲۰۱۸ تاکنون است. افزایش قبلی شامل ۱۳۷ هزار سرباز می‌شد، که به دستور پوتین در آگوست ۲۰۲۲ انجام گرفت و تعداد نیروهای ارتش را به حدود دو میلیون و پرسرنل آن را به حدود ۱.۱۵ میلیون افزایش داد.

دسامبر سال گذشته، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور به یک نیروی ۱.۵ میلیون نفری برای تضمین امنیت روسیه نیاز دارد. او نگفت چه زمانی ارتش به این اندازه خواهد رسید.

کرملین قبلاً اندازه ارتش خود را کافی می‌دانست، اما پس از اینکه امیدها برای پیروزی سریع بر اوکراین با مقاومت شدید کیف شکست خورد، محاسبات تغییر کرد.

روسیه تلاش‌های مختلفی را برای تقویت ارتش خود انجام داده است؛ از جمله سربازی اجباری، بسیج نیروهای ذخیره، تشکیل گردان‌های داوطلب و اجرای کمپین‌هایی برای ترغیب بیشتر به نام‌نویسی در ارتش.

گزارش‌های برخی رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که مقامات روسی همچنین در ازای انجام مأموریت نظامی، پیشنهاد عفو برخی از زندانیان را داده‌اند.

مردان روس ۱۸ تا ۲۷ سال باید یک سال در ارتش خدمت کنند. با این حال، تعداد زیادی به دلایل بهداشتی یا معافیت‌های تحصیلی دانشجویان از پیش‌نویس اجتناب می‌کنند.