به گزارش اکوایران، طبق گزارش افشاگرانه نیویورک‌تایمز، اسرائیل بیش از یک سال پیش اسنادی را در اختیار داشته که نشان می‌داده حماس در حال آماده شدن برای یک جنگ تمام‌عیار است.

ظاهرا مقامات اسرائیلی با اینکه از جنگ مطلع شده بودند، باز هم نسبت به آن بی‌تفاوت بودند چرا که تصور می‌کردند چنین طرحی برای حماس، بسیار بلندپروازانه است و از عهده آن بر نمی‌آید.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، نیروهای اسرائیل، حماس را دست کم گرفته‌اند و به همین دلیل نسبت به اسنادی که نشان می‌داده آن‌ها در حال تدارک دیدن برای جنگ هستند، بی‌تفاوت بوده‌اند.

در این اسناد که با عنوان «دیوار اریحا» شناخته شده، اسرائیلی‌ها از زمان دقیق انجام این حمله آگاه نبوده‌اند اما جزئیاتی می‌دانسته‌اند که می‌توانسته آن‌ها را از غافلگیری نجات دهد. به عبارت دیگر، اگر به این اسناد توجه می‌کردند، شاید نیروهای کافی به جنوب اسرائیل می‌فرستادند و به نوعی با حماس مقابله می‌کردند، اما از آن‌جا که این جریان را نادیده گرفته بودند، غافلگیر شدند.

اسناد «دیوار اریحا» نشان داده‌اند که حماس دقیقا چه اطلاعاتی از ارتش اسرائیل به دست آورده و قرار است چطور به اسرائیل حمله کند، برای مثال استفاده از نیروهای نظامی به صورت پاراگلایدر یا بهره‌گیری از پهپاد برای از کار انداختن دوربین‌های نظارتی در مرز اسرائیل و غزه، از جمله مواردی بوده که در این اسناد موجود بوده است.

اسرائیل و حماس طی یک هفته گذشته آتش‌بس موقتی اعلام کرده بودند و سعی داشتند از طریق تبادل اسرا، امور خود را پیش ببرند اما ظاهرا از روز جمعه این آتش‌بس هم از بین رفته و دوباره غزه از طرف اسرائیل بمباران می‌شود.

در این ویدیو توضیح داده شده که اسرائیل چه چیزهایی درباره حماس می‌دانسته و چرا آن‌ها را نادیده گرفته است.