به گزارش اکوایران، در حالی که درگیری بین اسرائیل و حماس پس از آتش‌بس یک هفته‌ای بین آن‌ها تشدید می‌شود، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده با دردناک خواندن تصاویر رنج مردم غزه، اعتراف کرد که تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی کشته است.

به نوشته بلومبرگ، هریس پس از دیدار با رهبران عرب در دبی گفت در حالی که ایالات متحده همچنان از به اصطلاح حق دفاع از خود اسرائیل حمایت کرده و حماس را مسئول نقض آتش‌بس جنگ می‌داند، اما او همچنین نگران بحران فزاینده انسانی است.

هریس گفت: «رئیس‌جمهور و من همچنین بارها به طور علنی و خصوصی به کابینه اسرائیل صریح گفته‌ایم که همانطور که اسرائیل از خود دفاع می‌کند، مهم است که چگونه این کار را انجام می‌دهد. باید قوانین بین‌المللی بشردوستانه رعایت شوند. تعداد زیادی فلسطینی بی‌گناه کشته شده است. صادقانه می‌گویم، میزان رنج غیرنظامیان، و تصاویر و ویدئوهایی که از غزه منتشر می‌شود، ویران‌کننده هستند».

معاون رئیس‌جمهور که برای کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در دبی به سر می‌برد، گفت که ایالات متحده به دنبال «منابع مهم» جامعه بین‌المللی برای کمک به بازسازی غزه پساجنگ است که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می‌شود. او خاطرنشان کرد: «فلسطینی‌ها برای بازسازی خانه‌ها و بیمارستان‌ها به کمک نیاز دارند، در حالی که نیروهای امنیتی فلسطین باید تقویت شده تا در نهایت، مسئولیت امنیتی غزه را بر عهده بگیرند».

هریس با تکرار درخواست آمریکا برای راه‌حل به اصطلاح دو کشوری گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین باید با اراده مردم فلسطین احیا شده که به آنها اجازه دهد از حاکمیت قانون و یک دولت شفاف و پاسخگو بهره ببرند».

پس از پایان‌یافتن توافق آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس و پس از شکست مذاکرات بر سر تبادل اسرا و زندانیان، هریس بیشتر بعد از ظهر خود را به بحث در مورد این جنگ گذراند.

از زمان پایان آتش‌بس، اسرائیل جنوب غزه را بمباران کرده و فلسطینیان در شهرهای مرزی را تشویق کرده است تا خانه‌های خود را ترک کنند.

هریس در گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت که ایالات متحده همچنان متعهد به پیگیری آزادی حدود ۱۳۷ اسیری است که گمان می‌رود در غزه باقی مانده‌اند؛ از جمله گروهی از شهروندان آمریکایی. او بار دیگر با تأکید بر مخالفت ایالات متحده با جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه که نگرانی مشترک رهبر مصر نیز هست، درباره تلاش‌های برای برنامه‌ریزی پس از پایان درگیری گفتگو کرد.

هریس گفت: «نه به جابه‌جایی اجباری. نه به اشغال مجدد، نه به محاصره، نه به کاهش قلمرو و نه به استفاده از غزه به عنوان بستری برای نظامی‌گری علیه اسرائیل».

هریس همچنین با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که به تسهیل مذاکرات بین اسرائیل و حماس کمک کرده بود، گفتگو کرد. آن‌ها درباره تلاش‌ها برای از سرگیری آتش‌بس‌های موقت (حتی در شرایطی که به نظر می‌رسد آخرین دور مذاکرات شکست خورده است) و همچنین تلاش‌ها برای برنامه‌ریزی پس از جنگ را مورد بحث قرار دادند. در این دیدار، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی نیز گفتگو کرد. امارات در سال ۲۰۲۰ روابط خود با اسرائیل را به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم عادی کرد و یکی از کشورهای عربی است که نزدیک‌ترین روابط را با رهبری اسرائیل دارد.

هریس گفت که ایالات متحده هنوز درخواست اسرائیل برای ایجاد منطقه حائل پس از جنگ را ارزیابی نکرده است؛ اما اولویت‌های ایالات متحده پایان‌دادن به کنترل حماس بر غزه، امنیت اسرائیل و «افق سیاسی امیدوارکننده، فرصت اقتصادی و آزادی» برای فلسطینیان است.